Verschenen in februari 2021 bij de expositie Surinaamse School. Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam de monografie Nola Hatterman. Geen kunst zonder kunnen met bijdragen van Ronald Venetiaan, Rein Wolfs, Stephan Sanders, Esther Schreuder, Kitty Zijlmans, Priscilla Tosari, Myra Winter, Eline de Jong, Bart Krieger, Lizzy van Leeuwen en Ellen de Vries (samenstelling en eindredactie). Het staat op de must-read-lijst van de Kunstmeisjes en op de Keuzelijst Kunstgeschiedenis_2022-2023 van de landelijke organisatie van leesclubs: Senia. Zie de recensies in Tijdschrift voor Geschiedenis,  Nieuwe West-Indische Gids,  Financieel Dagblad, Biblion, Caraïbisch Uitzicht, de Ware Tijd, Parbode, Ons Amsterdam, Biografieportaal, Museumkijker, en Stretto.  Indies Tijdschrift interviewde Esther Schreuder en Ellen de Vries over Nola.
Lees de voorpublicatie in De Groene van Stephan Sanders over de transraciale persoonlijkheid van Nola Hatterman.

 

Verschenen in februari 2021: 41 jaar na de coup: Hans Valk. Over een Nederlandse kolonel en een coup in Suriname (1980) over de rol van Nederland in deze ingrijpende gebeurtenis voor Suriname. Hielp kolonel Hans Valk sergeant Desi Bouterse – oud-president van Suriname – nu wel of niet bij de coup van 1980 in Suriname? Wist Nederland daarvan? En hoe zit dat met die geheime dossiers? Als NIOD-fellow deed ik er onderzoek naar. De Walburgpers gaf het boek uit. Lees en huiver… Zie voor reacties, publicaties en recensies o.a. de Militaire Spectator,  de Ware Tijd, Het Parool, NRCStarnieuws, het Historisch Nieuwsblad, Historieknet, De leesclub van alles, Caraibisch Uitzicht (1), Parbode, de UitpersCaraibisch Uitzicht (2)  rubriek Het open boek, Parbode, de Biblionbespreking en lees mijn voorpublicatie in De Groene.

Verschenen eind 2020 in de bundel: Het andere postkoloniale oog: onbekende kanten van Nederlandse (post)koloniale cultuur en literatuur onder redactie van Michiel van Kempen. De Nederlandse (post)koloniale cultuur en literatuur zit vol verrassingen. Wat onbelicht was, wordt in deze veelzijdige bundel uitgelicht. De 24 bijdragen beslaan vier eeuwen en hebben betrekking op Nederlands-Indië, het Caraïbisch gebied en Zuid-Afrika. Lees hier de bijdrage: Rosey Pool en Nola Hatterman, witte culturele bemiddelaars voor "zwarte" kunst' van Ellen de Vries en Lonneke Geerlings. Voor recensies zie Caraïbisch Uitzicht, Starnieuws en De leesclub van alles.


In 2017 kwam Mediastrijd om Suriname uit over de rol van media in de recente geschiedenis van Suriname: de (post) militaire periode (1980-1992), toen Nederland en Suriname wegens het ontwikkelingsverdrag nog veel met elkaar te maken hadden. In Oso verschenen in 2011 en 2012 twee voorstudies, resp. 'The making of Ronnie Brunswijk in Nederlandse media' en 'Over een foto en een coup'. Beluister het interview in OVT (VPRO), lees over Mediastrijd in Het Parool,  de Parbode en de Persmus en zie voor besprekingen o.a. NRC, Biblionwww.dewereldmorgen.beVilla MediamagazineParbode, New West Indian Guide/ Nieuw-West Indische Gids en de Ware Tijd.


In 2016 verscheen mijn Inleiding bij de Memoires van Willem Oltmans bij uitgeverij Papieren Tijger, waarin ik inzoom op zijn dubbelrollen als journalist, pr-functionaris, vredesstichter en makelaar in wapens, die hij moeiteloos en met verve combineerde. Het dagboek verschaft interessante inkijkjes in Oltmans soms dubbelzinnige (lees: dubieuze) diplomatieke praktijken. Toch had Oltmans met zijn dwarse blik lang niet altijd ongelijk. Ook laat het de lezer meegenieten van journalistieke koppelarijen die zich doorgaans aan het zicht van het grote publiek onttrekken. 
Lees hier de NDB/ Biblion-recensie. 

In 2011 verscheen mijn artikel De geboorte van WINIED- de terugkeer van satire in de Surinaamse pers in een bundel onder redactie van Gerard Termorshuizen Tropenstijl – amusement en verstrooiing in de (post)koloniale pers. Amusement en verstrooiing in dag-, week- en maandbladen, die verschenen in de vroegere Nederlandse koloniën, is het thema van de bundel, dat de auteurs op onbetreden paden bracht. In mijn bijdrage geef ik een schets van de pogingen van de Surinaamse pers om met humor en spot de grenzen van censuur en zelfscensuur op te rekken tijdens de postmilitaire periode in Suriname (1987-1992) . Lees de recensies van Jan Kuijk (oud-adj. hoofdredacteur Trouw) van Els Moor in de Surinaamse krant de Ware Tijd

In 2008 publiceerde ik Nola -portret van een eigenzinnig kunstenares. In 2009 verscheen de tweede druk, in 2017 de e-book versie. Zie voor de in het Engels vertaalde Proloog en Chapter 1  de website www.nolahatterman.com. In deze biografie portretteer ik de kunstenares Nola Hatterman (1899-1984) tegen de achtergrond van het dekolonisatieproces van Suriname. Lees de lovende recensie (5*)van Stephan Sanders in de Volkskrant en het artikel van Chandra van Binnendijk en Marieke Visser die Nola bestempelen als 'grandmother of rebels in Surinamese art'.

Voor meer informatie over Nola klik hier

In datzelfde jaar werkte ik mee aan Kranti!- De Surinaamse pers 1774-2008: het eerste overzichtswerk van de Surinaamse persgeschiedenis.

Samen met Marc De Koninck schreef ik Epiloog: veerkracht kranten geeft hoop.

Zie de recensies van Hans Buddingh', Walter Lotens, Peter Douma en Alex van Stipriaan

In 2005 verscheen mijn boek Suriname na de Binnenlandse Oorlog over de gevolgen van de strijd tussen Brunswijk en Bouterse (1986-1992), zogenaamde Binnenlandse Oorlog, in Suriname. Beluister hier de bespreking ervan door Martin Ros in de Tros-nieuwsshow. En zie hier de pilot van Bar'Puru van Frank Zichem, gebaseerd op mijn boek. Ik verrichtte de de research voor de film en deed een deel van de productie.

Zie de PDF.

 

 

 

 

 

Lees hier recensies van de andere boeken