naam

Profiel

Projectleider en bedenker van multimediale producties/ schrijver & onderzoeker op het gebied van media, beeldvorming, (postkoloniale) geschiedenis en erfgoedstudies.

Mijn onderzoeksvaardigheden, journalistieke en organisatorische competenties stellen me in staat om (historische) onderwerpen op een verantwoorde en aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Als curator van multimediale tentoonstellingen, organisator van kennisevenementen & symposia en als publicist met een scherpe pen.

Voorbeeldproject

Een recent voorbeeld is het project rondom de pianiste en componiste Majoie Hajary (1921-2017) dat uit een inventarisatie van haar archief, een website en biografie (Waanders) bestaat. Er wordt samengewerkt met o.a. het Nederlands Muziek Instituut,  de Nationale Opera & Ballet, de Muze van Zuid, musici in Nederland (o.a. Arturo den Hartog, Marcel Worms en Roderigo Robles de Media) en in Suriname (Liesbeth Peroti) met het doel om haar nalatenschap ook muzikaal te laten weerklinken. Zie o.a. Forum, Recitals en Database op de website.
Een ander voorbeeld van mijn organisatorische en inhoudelijke competenties vormt het multimedia-project de Nalatenschap van Nola Hatterman, dat bestond uit een website, monografie 'Nola Hatterman. Geen kunst zonder kunnen' en het initiëren van tentoonstellingen in Paramaribo (Readytex Gallery) en Amsterdam (Stedelijk Museum). De expo in het Stedelijk Surinaamse School. Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam waar Hattermans werk deel van uit maakte, was te zien t/m 11 juli 2021.

Opleiding

WO

  • Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam, Instituut Cultuur & Geschiedenis (doctoraat 2015)
  • Sociaal-culturele Wetenschappen (bijvakken: Massacommunicatie, Etnische Studies en Filmkunde, stage: Migranten Televisie Amsterdam) Universiteit van Amsterdam (doctoraal 1988)

CREATIEF

  • Diverse cursussen creatief schrijven o.a. literaire non-fictie bij de School voor Journalistiek in Utrecht (Judith Koelemeijer) en de Schrijversvakschool in Amsterdam.

Werkervaring

  • Vanaf eind 2021 werk ik aan een biografieproject over de pianiste en componiste Majoie Hajary (1921-2017). Sinds augustus 2022 staat de website  www.majoiehajary.org online, de biografie (Waanders, Zwolle) is verwacht in 2025. Ook wordt getracht partijen te interesseren voor uitvoeringen van haar werk in Nederland en Paramaribo.
  • In 2021 verscheen bij de Walbugpers (Zutphen) mijn boek 'Hans Valk. Over een Nederlandse kolonel en een coup in Suriname (1980)' over de mogelijke betrokkenheid van Nederland bij de coup van 1980 in Suriname. Bij Waanders (Zwolle) kwam de bundel 'Nola Hatterman. Geen kunst zonder kunnen' uit, waarvan ik de samensteller en een van de auteurs was.
  • Projecten in 2020 betroffen - i.s.m. co-curator Rinaldo Klas - de expo 'Geen kunst zonder kunnen'. 40 Repro's van Nola Hattermans mooiste werken in de Ready Tex Art Gallery in Paramaribo, nu te zien in Museum Fort Nieuw Amsterdam.
    Tevens bereidde ik – samen met de andere werkgroepleden Jessica de Abreu, Claire van Els, Mitchell Esajas, Bart Krieger, Carlien Lammers, Inez Blanca van der Scheer en adviseur Chandra van Binnendijk – de expo 'De Surinaamse School. Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam' voor die vanaf eind 2020 met een corona-tussenstop tot en met 21 mei 2021 te bezoeken was in het Stedelijk Museum Amsterdam. Deze expo kwam op mijn initiatief tot stand.
  • Tot en met november 2019 was ik als fellow researcher verbonden aan het NIOD voor mijn onderzoek naar de mogelijke betrokkenheid van Nederland bij de coup van 1980 in Suriname. De onderzoeksresultaten verschenen in 2021 in boekvorm bij de WalburgPers. Zie hierboven.
  • In 2018 werkte ik met steun van het Mondriaanfonds aan het multimediaproject rondom de culturele nalatenschap van beeldend kunstenaar Nola Hatterman. Zie 2020.
  • In 2015 was ik bedenker, projectleider en uitvoerder van het project Suriname-Nederland, 40 jaar later dat ik samen met de Stichting Multimediale Cultuur en Beeld en Geluid eind november 2015 organiseerde rond 40 jaar onafhankelijkheid van Suriname. Dit project bestond uit een filmretrospectief in het Tropenmuseum Amsterdam en in On Stage in Paramaribo, een debattenreeks, een expositie in Museum Volkenkunde in Leiden, webtentoonstelling en een tijdelijk themakanaal op de site van Beeld en Geluid.
  • Vanaf 2010 tot 2015 was ik als promovendus verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Eind 2015 promoveerde ik op het proefschrift Strijd is er te voeren - de rol van media in de postkoloniale verhouding tussen Suriname en Nederland (1980-1992) aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) bij hoogleraar Journalistiek en Cultuur prof. dr. Frank van Vree en hoogleraar Nederlands en Caraïbische Letteren prof. dr. Michiel van Kempen. In 2017 verscheen de handelseditie van mijn proefschrift Mediastrijd om Suriname. Van mythemakers tot nieuwsverduisteraars (Walburg Pers).
  • Na afronding van mijn studie Sociaal- culturele Wetenschappen (bijvakken: Massacommunicatie, Filmkunde en Etnische Studies) aan de Universiteit van Amsterdam in 1988 werkte ik als zelfstandig journalist voor verschillende opdrachtgevers variërend van overheid (ministerie van OC&W, gemeente Amsterdam), bedrijfsleven (Van den Bergh en Jurgens, Elida Andrélon, Blum & Partners/ Mattel) tot publieksmedia:
    *radio: van 1997 tot 2000 werkte ik als redacteur voor Dingen Die Gebeuren en Beeldspraak van de KRO en als verslaggever voor KRO's Vijfde Verdieping.
    *tv:  van 1988 en 1996 was ik redacteur bij Bij Lobith, Lokolé en Twintigers (VPRO), het mediaprogramma Spiegel Verkeerd (NOS), Medialand (NPS/VARA), het architectuurprogramma Stadsvertimmeren en 's Gravesande & partners (AT5). Ook deed ik research voor een aantal films.
    *geschreven pers: vanaf 1988 lever ik bijdragen aan publieks- en dagbladen. Ik schreef over verschillende onderwerpen - variërend van algemeen, gezondheidszorg, media tot postkolonialisme - voor onder andere Trouw, de Volkskrant, De Waarheid, Het Parool, Groene Amsterdammer, FNV-Magazine, de KRO-gids Studio en vakbladen als De Journalist, Adformatie, Nieuwstribune, Broadcast Magazine, Sponsoring, Schorer Magazine, Zorgvisie, Tegen de Tuberculose (KNCV) en Markant. Ook deed ik eindredactie voor onder andere Havana (Hogeschool van Amsterdam, 2006) en het Oranjefonds (2013).
    *onderzoeks(journalistieke) projecten die ik vanaf 2005 ondernam en waarvoor ik veel archiefonderzoek verrichtte in openbare, bedrijfs- en privé-archieven, mondden uit in (bijdragen aan) een aantal boeken. In 2005 verscheen Suriname na de Binnenlandse Oorlog (KIT Publishers). In 2008 werkte ik als (eind) redacteur en samensteller mee aan het eerste grote overzichtswerk van de Surinaamse pers K'ranti! De Surinaamse pers 1774-2008 (KIT Publishers/ Persmuseum). In dat zelfde jaar publiceerde ik Nola - portret van een eigenzinnig kunstenares (Klapwijk & Keijsers). In 2011 was ik een van de auteurs van de bundel onder redactie van Gerard Termorshuizen Tropenstijl – amusement en verstrooiing in de (post)koloniale pers (KITLV uitgeverij). In 2020 schreef ik samen met Lonneke Geerlings 'Rosey Pool en Nola Hatterman, witte culturele bemiddelaars voor 'zwarte' kunst, in: 'Het andere postkoloniale oog' o.r. van Michiel van Kempen, Uitg. Verloren 2020.

Organisatie en nevenactiviteiten

  • Vanaf 2019 tot eind 2022 was ik voorzitter van de Stichting Museum zonder Muren.
  • Tot 2014 zat ik in het bestuur van de Stichting Multimediale Cultuur.
  • Als lid van de werkgroep Migranten & Media van de NVJ was ik gedurende tien jaar (1993-2004) betrokken bij het organiseren van Journalistencafés in De Balie en Nieuwspoort (1993-2004). Voor deze werkgroep coördineerde en organiseerde ik de training Multiculturele journalistiek op redacties bij de Haagsche Courant, Utrechts Nieuwsblad, Dordtenaar, Amersfoortse Courant, i.o.v. NVJ/ Migranten & Media (2002-2004). Ik was eindredacteur van de Deskundigengids die door de NVJ/ Migranten & Media i.s.m. STOA werd uitgegeven in 1998. De gids was bedoeld voor journalisten en beoogde letterlijk meer kleur in de media.
  • Daarnaast was ik actief voor de Freelance Sectie van de NVJ. De focus van de sectie lag vooral op het terrein van de belangenbehartiging (auteursrecht, honorariumvergoeding, verzekeringen, et cetera).

 

Jury & Comité

 

Uitgelicht

  • Hoezo geheim? Over geheim verklaarde documenten over de coup van 1980 in Suriname (Groene Amsterdammer, 24 februari 2021)
  • 'Lou Drenthe in de spotlights. De kracht van het tekstbord' in de reader bij de expo 'Surinaamse School. Portretkunst van Paramaribo tot Amsterdam' in het Stedelijk Museum. Ook in de bundel 'Nola Hatterman. Geen kunst zonder kunnen', uitgegeven bij Waanders in 2021. M.m.v. Eline de Jong
  • 'Er is heel wat goed te maken'; Rosey Pool en Nola Hatterman, witte culturele bemiddelaars voor 'zwarte' kunst, in: 'Het andere postkoloniale oog' o.r. van Michiel van Kempen, Uitg. Verloren 2020. Co-auteur Lonneke Geerlings.
  • Inleiding op de Memoires van Willem Oltmans 1986-b (uitgave Papieren Tijger 2016)