naam

Sjoukje Elisabeth (Ellen) de Vries
(31-10-1958, Vledder)

website www.ellendevries.nl

 

Profiel

Projectleider en bedenker van multimediale producties/ publicist & onderzoeker op het gebied van media, beeldvorming, (postkoloniale) geschiedenis en erfgoedstudies. 

De tijdens mijn promotie-onderzoek  opgedane inzichten en onderzoeksvaardigheden vormen een aanvulling op mijn eerder verworven journalistieke en organisatorische competenties. Tezamen bieden die de mogelijkheid om (historische) onderwerpen op een verantwoorde en aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Als docent, curator van multimediale tentoonstellingen, organisator van kennisevenementen & symposia en als publicist/schrijver met een scherpe pen.

Kwaliteiten: analytisch, gedegen, in staat ingewikkelde problemen inzichtelijk te maken, coöperatief, verbindend, praktisch, breed inzetbaar vanwege ervaring op gebied van organisatie en fondsenwerving.
Interessevelden: media, (postkoloniale) geschiedenis, beeldvorming, journalistiek als onderzoeksveld.

 

Voorbeeldproject

Een goed voorbeeld van mijn organisatorische en inhoudelijke competenties vormt het multimedia-project de Nalatenschap van Nola Hatterman, dat bestond uit een website, monografie en het initiëren van tentoonstellingen in Paramaribo (Readytex Gallery) en Amsterdam (Stedelijk Museum). De expo in het Stedelijk Surinaamse School. Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam waar Hattermans werk deel van uit maakt, was te zien t/m 11 juli 2021.
Een ouder voorbeeld is: Suriname-Nederland, 40 jaar later dat ik samen met de Stichting Multimediale Cultuur en Beeld en Geluid eind november 2015 initieerde en organiseerde rond de viering van 40 jaar onafhankelijkheid van Suriname. Dit project bestond uit een filmretrospectief in het Tropenmuseum, debattenreeks, een expositie in Museum Volkenkunde in Leiden, webtentoonstelling en de openstelling van een tijdelijk themakanaal op de site van Beeld en Geluid.

 

Opleiding

WO

  • Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam, Instituut Cultuur & Geschiedenis (doctoraat 2015)
  • Sociaal-culturele Wetenschappen (bijvakken: Massacommunicatie, Etnische Studies en Filmkunde, stage: Migranten Televisie Amsterdam) Universiteit van Amsterdam (doctoraal 1988)

HBO

  • Logo-Akoepedie te Amsterdam (diploma 1980)

VWO

  • RSG Jan Hendrik Tromp Meesters Steenwijk (diploma 1977)

 

Werkervaring

In 2020 werkte ik aan de voltooiing van mijn boek over de mogelijke betrokkenheid van Nederland bij de coup van 1980 in Suriname, dat onlangs 25 februari, 41 jaar na dato, verscheen. 
Andere projecten in 2020 betroffen - i.s.m. co-curator Rinaldo Klas - de expo 'Geen kunst zonder kunnen'. 40 Repro's van Nola Hattermans mooiste werken. In maart 2020 opende deze expo in de Ready Tex Art Gallery in Paramaribo. Na het coronatijdperk zal die te zien zijn in Museum Fort Nieuw Amsterdam.
Tevens bereidde ik – samen met de andere werkgroepleden Jessica de Abreu, Claire van Els, Mitchell Esajas, Bart Krieger, Carlien Lammers, Inez Blanca van der Scheer en adviseur Chandra van Binnendijk – de expo 'De Surinaamse School (werktitel)' voor die tot en met 21 mei 2021 te zien is in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Tot en met november 2019 was ik als fellow researcher verbonden aan het NIOD. Mijn onderzoek betrof de mogelijke betrokkenheid van Nederland bij de coup van 1980 in Suriname. De onderzoeksresultaten verschenen in 2021 in boekvorm bij de WalburgPers.

In 2018 werkte ik met steun van het Mondriaanfonds aan het multimediaproject rondom de culturele nalatenschap van beeldend kunstenaar Nola Hatterman. Zie 2020.

In 2015 was ik bedenker, projectleider en uitvoerder van Suriname-Nederland, 40 jaar later.

Vanaf 2010 tot 2015 was ik als promovendus verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Eind 2015 promoveerde ik op het proefschrift Strijd is er te voeren - de rol van media in de postkoloniale verhouding tussen Suriname en Nederland (1980-1992) aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) bij hoogleraar Journalistiek en Cultuur prof. dr. Frank van Vree en hoogleraar Nederlands en Caraïbische Letteren prof. dr. Michiel van Kempen. In 2017 verscheen de handelseditie van mijn proefschrift Mediastrijd om Suriname. Van mythemakers tot nieuwsverduisteraars (Walburg Pers).

Na afronding van mijn studie Sociaal- culturele Wetenschappen (bijvakken: Massacommunicatie, Filmkunde en Etnische Studies) aan de Universiteit van Amsterdam in 1988 werkte ik als zelfstandig journalist voor verschillende opdrachtgevers variërend van overheid (ministerie van OC&W, gemeente Amsterdam), bedrijfsleven (Van den Bergh en Jurgens, Elida Andrélon, Blum & Partners/ Mattel) tot publieksmedia.

  • radio: van 1997 tot 2000 werkte ik als redacteur voor Dingen Die Gebeuren en Beeldspraak van de KRO en als verslaggever voor KRO's Vijfde Verdieping.
  • tv:  van 1988 en 1996 werkte ik als redacteur voor bij Bij Lobith, Lokolé en Twintigers (VPRO), het mediaprogramma Spiegel Verkeerd (NOS), Medialand (NPS/VARA), het architectuurprogramma Stadsvertimmeren en 's Gravesande & partners (AT5). Ook deed ik research voor een aantal films.
  • geschreven pers: vanaf 1988 lever ik bijdragen aan publieks- en dagbladen. Ik schreef over verschillende onderwerpen - variërend van algemeen, gezondheidszorg, media tot postkolonialisme - voor onder andere Trouw, de Volkskrant, De Waarheid, Het Parool, Groene Amsterdammer, FNV-Magazine, de KRO-gids Studio en vakbladen als De Journalist, Adformatie, Nieuwstribune, Broadcast Magazine, Sponsoring, Schorer Magazine, Zorgvisie, Tegen de Tuberculose (KNCV) en Markant. Ook deed ik eindredactie voor onder andere Havana (Hogeschool van Amsterdam, 2006) en het Oranjefonds (2013).
  • onderzoeks(journalistieke) projecten die ik vanaf 2005 ondernam en waarvoor ik veel archiefonderzoek verrichtte in openbare, bedrijfs- en privé-archieven, mondden uit in (bijdragen aan) een aantal boeken. In 2005 verscheen Suriname na de Binnenlandse Oorlog (KIT Publishers). In 2008 werkte ik als (eind) redacteur en samensteller mee aan het eerste grote overzichtswerk van de Surinaamse pers K'ranti! De Surinaamse pers 1774-2008 (KIT Publishers/ Persmuseum). In dat zelfde jaar publiceerde ik Nola - portret van een eigenzinnig kunstenares (Klapwijk & Keijsers). In 2011 was ik een van de auteurs van de bundel onder redactie van Gerard Termorshuizen Tropenstijl – amusement en verstrooiing in de (post)koloniale pers (KITLV uitgeverij). 

 

Na voltooiing in 1980 van de hbo-opleiding Logopedia-Akoepedie in Amsterdam  werkte ik naast mijn studie tot 1989 part time als logo-akoepedist in dienst van het Kinder Audiologisch Centrum in Amsterdam

 

Organisatie en nevenactiviteiten

Vanaf 2019 ben ik bestuurslid van de Stichting Museum zonder Muren. Tot 2014 zat ik in het bestuur van de Stichting Multimediale Cultuur. Als lid van de werkgroep Migranten & Media van de NVJ was ik gedurende tien jaar (1993-2004) betrokken bij het organiseren van Journalistencafés in De Balie en Nieuwspoort (1993-2004). Voor deze werkgroep coördineerde en organiseerde ik de training Multiculturele journalistiek op redacties bij de Haagsche Courant, Utrechts Nieuwsblad, Dordtenaar, Amersfoortse Courant, i.o.v. NVJ/ Migranten & Media (2002-2004). Ik was eindredacteur van de Deskundigengids die door de NVJ/ Migranten & Media i.s.m. STOA werd uitgegeven in 1998. De gids was bedoeld voor journalisten en beoogde letterlijk meer kleur in de media. Daarnaast was ik actief voor de Freelance Sectie van de NVJ. Het accent van die activiteiten lag vooral op het terrein van de belangenbehartiging van de freelance journalist (auteursrecht, honorariumvergoeding, verzekeringen, et cetera).

 

Jury

Jurylid van de Volkskrant/ IISG Scriptieprijs 2022

 

Uitgelicht