Preloader

Het werk van Nola Hatterman

Nu is er ook het boek ‘Nola Hatterman. “Geen kunst zonder kunnen”‘

Nola Hatterman in Stedelijk Museum Amsterdam

Het project De nalatenschap van Nola Hatterman is een initiatief van Ellen de Vries. Zij schreef eerder een biografie over de kunstenares Nola Hatterman (1899-1984) (zie de recensie in de Volkskrant). Lees hier over haar ontdekking: de man op Hattermans meest bekende schilderij ‘Op het terras’ (Stedelijk Museum) geïdentificeerd als trompettist Lou Drenthe. (Zie Het Parool).

Doel van dit project is multimedia-aandacht genereren voor deze schilderes uit de vorige eeuw en haar (artistieke) nalatenschap. Dat krijgt o.a. vorm in een expositie van Hattermans werk als onderdeel van de zogenaamde Surinaamse School. Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam in het Stedelijk Museum Amsterdam vanaf november 2020 t/m mei 2021. Nola verzorgde onderwijs in Suriname, andere kunstenaars die ‘school maakten’ waren George Rustwijk, Wim Bos Verschuur en Jules Chin A Foeng. Voor wie vormden zij een inspiratiebron? De expositie is bedoeld als ode aan Surinaamse kunst en Surinaamse kunstenaars. Zij maken onmiskenbaar onderdeel uit van de gedeelde cultuurgeschiedenis van Suriname en Nederland. Tot de curatoren behoren: Jessica de Abreu, Claire van Els, Mitchell Esajas, Bart Krieger, Carlien Lammers, Inez Blanca van der Scheer en Ellen de Vries. Adviseur: Chandra van Binnendijk.

In februari 2021 verscheen t.g.v. van de expositie in het Stedelijk in Amsterdam het boek Nola Hatterman. ‘Geen kunst zonder kunnen’ bij Waanders & De Kunst, met bijdragen van Ronald Venetiaan, Rein Wolfs, Stephan Sanders, Esther Schreuder, Kitty Zijlmans, Priscilla Tosari, Myra Winter, Eline de Jong, Bart Krieger, Lizzy van Leeuwen en Ellen de Vries (samenstelling en eindredactie). Lees de eerste recensies in Museumkijker en Stretto.   En lees hier in het museumtijdschrift over de ‘Het jaar van de kleurrijke blik: hype of eindelijk meerstemmigheid?’

In de Readytex Art Gallery (Paramaribo) vond t/m 28 maart 2020 de expo Geen kunst zonder kunnen’ .40 repro’s van Nola Hattermans mooiste werken plaats. Daarnaast waren er tien werken van haar leerlingen te zien. Curatoren waren: Rinaldo Klas en Ellen de Vries. Als het coronovirus Suriname heeft verlaten, gaat de expo naar Museum Fort Nieuw Amsterdam. De mediabelangstelling (radio, tv en kranten) in maart 2020 was groot. Lees hieronder de berichten in de Ware Tijd: Expositie plaatst Nola Hatterman in de schijnwerpers en Ode aan veelzijdigheid Nola Hatterman. In het postkoloniale debat dat in het Westen woedt is er ook kritiek op Nola’s positie als witte kunstenaar die zwarte modellen schilderde en haar rol als kunstdocent in een (post)koloniale setting. In feite niets nieuws. Ook destijds was Nola – zij het op een andere manier – middelpunt van controverses. Lees hier de bachelorscriptie Kunstgeschiedenis van Gauri  Malhoe.


De expo is mogelijk gemaakt door steun van de Nederlandse Ambassade in Paramaribo.

 

 

 

 

 

 

Eerder verscheen de biografie. Blader door de Proloog van de biografie hieronder. Noten staan in het boek vermeld op p 176. De naam van de chauffeur Romeo is op zijn verzoek gefingeerd.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.