Preloader

Het werk van Nola Hatterman

Nola Hatterman in Readytex Art Gallery in Paramaribo en het Stedelijk Museum Amsterdam

2020: Nola Hatterman onderdeel Surinaamse School

Het project De nalatenschap van Nola Hatterman is een initiatief van Ellen de Vries. Zij schreef eerder een biografie over de kunstenares Nola Hatterman (1899-1984) (zie de recensie in de Volkskrant). Lees hier over haar meest recente ontdekking: de man op Hattermans meest bekende schilderij ‘Op het terras’ (Stedelijk Museum) geïdentificeerd als trompettist Lou Drenthe. (Zie Het Parool). Doel van dit project is multimedia-aandacht genereren voor deze schilderes uit de vorige eeuw en haar (artistieke) nalatenschap. Dat krijgt o.a. vorm in een expositie van Hattermans werk als onderdeel van de zogenaamde Surinaamse School in het Stedelijk Museum Amsterdam vanaf november 2020. Nola verzorgde onderwijs in Suriname, andere kunstenaars die ‘school maakten’ waren George Rustwijk, Wim Bos Verschuur en Jules Chin A Foeng. Voor wie vormden zij een inspiratiebron? De expositie is bedoeld als ode aan Surinaamse kunst en Surinaamse kunstenaars. Zij maken onmiskenbaar onderdeel uit van de gedeelde cultuurgeschiedenis van Suriname en Nederland. Tot de curatoren behoren: Jessica de Abreu, Claire van Els, Mitchell Esajas, Bart Krieger, Carlien Lammers en Ellen de Vries. Adviseur: Chandra van Binnendijk. Lees hier in het museumtijdschrift over de ‘Het jaar van de kleurrijke blik: hype of eindelijk meerstemmigheid?’

In de Readytex Art Gallery (Paramaribo) vond t/m 28 maart 2020 de expo Geen kunst zonder kunnen’ .40 repro’s van Nola Hattermans mooiste werken plaats. Daarnaast waren er tien werken van haar leerlingen te zien. Curatoren waren: Rinaldo Klas en Ellen de Vries. Als het coronovirus Suriname heeft verlaten, gaat de expo naar Museum Fort Nieuw Amsterdam. De mediabelangstelling (radio, tv en kranten) in maart 2020 was groot. Lees hieronder de berichten in de Ware Tijd: Expositie plaatst Nola Hatterman in de schijnwerpers en Ode aan veelzijdigheid Nola Hatterman. In het postkoloniale debat dat in het Westen woedt is er ook kritiek op Nola’s positie als witte kunstenaar die zwarte modellen schilderde en haar rol als kunstdocent in een (post)koloniale setting. In feite niets nieuws. Ook destijds was Nola – zij het op een andere manier – middelpunt van controverses. Lees hier de bachelorscriptie Kunstgeschiedenis van Gauri  Malhoe.


De expo is mogelijk gemaakt door steun van de Nederlandse Ambassade in Paramaribo.

 

 

 

 

 

 

Daarnaast ligt in de planning: een oeuvre catalogus (RKD Den Haag), een monografie met essays (naast de genoemde biografie) uitgegeven door Waanders & De Kunst en een documentaire door In-Soo Productions.  Blader door de Proloog van de biografie hieronder. Noten staan in het boek vermeld op p 176. De naam van de chauffeur Romeo is op zijn verzoek gefingeerd.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.