
Epiloog: veerkracht kranten geeft hoop
MARC DE KONINCK EN ELLEN DE VRIES1

Begin 2008 biedt de gezondheidstoestand van de Surinaamse dagbladpers een wisse-
lend beeld. Er lijkt voldoende veerkracht aanwezig om de problemen die er zijn het
hoofd te bieden. Belangrijk is dan wel om te investeren in kwaliteit en in journalis -
tieke opleidingen. Deze thema’s komen naar voren in een rondetafelgesprek met de
Surinaamse auteurs van dit boek en in interviews met uitgevers, hoofdredacteuren,
docenten journalistiek en de directeur van een marktonderzoeksbureau.

Hoewel Suriname nog geen half miljoen inwoners telt,2 verschijnen onafhankelijk
van elkaar maar liefst vier Nederlandstalige betaalde dagbladen (gratis kranten zijn
er niet): de Ware Tijd, De West, Times of Suriname en Dagblad Suriname.3  Ze zijn
geen van alle noodlijdend. Het aantal van vier vormt een verdubbeling ten opzichte
van nog maar een paar jaar geleden. Dat is niet slecht in vergelijking met bijvoor-
beeld Nederland, dat op een bevolking van zestien miljoen ‘slechts’ 31 kranten (lande-
lijke, regionale en gratis dagbladen) telt.4 In Suriname zijn er dus per inwoner vier
maal zoveel kranten.

Oplagecijfers en lezers
De totale oplage van de vier Nederlandstalige Surinaamse dagbladen zou anno 2007
volgens opgaven van de media zelf tussen de 60.000 en 70.000 exemplaren  liggen.
Zou… want het blijkt onmogelijk een nauwkeurig getal vast te stellen. Alleen Times
of Suriname publiceert officieel haar oplagecijfers.

George Findlay, algemeen directeur, hoofdredacteur en uitgever van De West, ver -
klaart dat de oplage van zijn krant op werkdagen 7.000 en op zaterdag 12.000 exem -
plaren bedraagt. Faried Pierkhan, uitgever van Dagblad Suriname, drukt naar eigen
zeggen dagelijks 15.000 exemplaren; tijdens vakanties zakt dat aantal naar ruim
14.000. Redactiecoördinator Dennis Samson van Times of Suriname beschouwt zijn
krant met een oplage van 23.000 als de grootste van Suriname; eind 2007 hoopt hij
op 25.000 uit te komen. De Ware Tijd houdt de oplagecijfers liever voor zich. Maar
directeur/uitgever Steve Jong Tjien Fa noemt de oplage van zijn krant nog steeds
‘gunstig’ ten opzichte van de andere kranten. Volgens onze schatting rollen er bij
deze krant dagelijks tussen de 16.000 en 20.000 exemplaren van de drukpers.

Geen van de vier hecht trouwens geloof aan het aantal gedrukte exemplaren dat
de concurrent noemt. Misleiding van de adverteerder speelt allicht een rol in de
geheimzinnigdoenerij en het gegoochel met getallen. Findlay van De West: “Ik heb
sterk de indruk dat sommige krantenconcerns aanzienlijk meer exemplaren drukken
dan ze werkelijk aan de man brengen. Die kunnen naderhand dat papier weer op -
halen en verbranden.”

Gegevens die operationeel directeur Leo Hagens van Het Diensten Centrum (HDC)

235

2534.Bw.Kranti.2:1970.Bw.Dis.MK.P  20-06-2008  09:46  Pagina 234



van de redacteuren. Maar die vaststellen valt niet mee. De colofons vermelden lang
niet alle medewerkers. Het verschil tussen fulltime en parttime journalisten is
veelal lastig te kwantificeren, temeer omdat met name de nieuwe dagbladen ook
radio- en tv-zenders hebben en alle vier de kranten online-edities beheren. Het ver -
schil tussen journalistiek en technisch georiënteerde redactieleden is niet altijd
helder.

Maar op het eerste gezicht ziet de bezetting van de redacties van de Surinaamse
dagbladen er vrij gezond uit. De cijfers komen in de buurt van de grove formule bij
Nederlandse kranten van één redacteur per duizend abonnees. De Ware Tijd zegt
dertig redacteuren (inclusief hoofdredactie) in dienst te hebben, wat gezien de door
ons geschatte oplage van tussen de 16.000 en 20.000 heel royaal zou zijn. De West
kan het volgens eigen opgave met “zes of zeven” journalisten af. Times of Suriname
beschikt over “twintig fulltime journalisten”, maar volgens redactiecoördinator
Dennis Samson zijn maar twee of drie daarvan te betitelen als ervaren journalisten.
Dat geeft aan dat kwantiteit en kwaliteit soms ver uiteen kunnen liggen. Dagblad
Suriname zegt 25 fulltime redacteuren in dienst te hebben, maar met name bij dit
blad werken zij tevens voor de aan de krant gelieerde radio- en televisiezenders.

Suriname is groot, vele malen groter dan Nederland, maar er bestaat nauwelijks
een binnenlands correspondentennetwerk. Alle vier de dagbladen zetelen in Para -
maribo. Veel krantennieuws is dan ook hoofdstedelijk van aard. Een paar kranten
hebben correspondenten in grote districten als Nickerie en Marowijne, maar in het
dunbevolkte, grootste en moeilijkst te bereiken district Sipaliwini, vaak aangeduid
als het Binnenland, zijn die er niet of nauwelijks. Hooguit maakt de krant er gebruik
van informanten. De watersnoodramp van 2006 had als enig gelukkig bijverschijnsel
dat journalisten vaker dan voorheen naar het Binnenland afreisden om ter plekke
verslag te doen van de gebeurtenissen. Zo konden ze een netwerkje van informanten
opbouwen dan wel bestendigen. Op dit moment zorgen de nationale telefoonmaat -
schappij Telesur en enkele nieuwe providers voor een betere telefonische ontsluiting
van het Binnenland. Of dat positieve gevolgen zal krijgen voor de media-aandacht
voor dit gebied, moet nog blijken. Suriname kent geen regionale dagbladen, maar
wel nieuwsbladen met nieuws over de regio of het district, zoals in Marowijne de
Marwina K’ranti en Albinakrant, en in Para de Parakoranti.9

Ook buitenlandcorrespondenten zijn schaars. Buitenlands nieuws wordt voorname-
lijk betrokken van persbureaus, of wordt van nieuwssites geplukt. Vooral de site
van Radio Nederland Wereldomroep is populair.

Onafhankelijkheid van de kranten
Van een verstrengeling van politiek en krantenbedrijf, zoals in de tijd van Jopie
Pengel, is geen sprake meer. De verschillende auteurs van dit boek zijn het erover
eens dat journalisten bij de bestaande dagbladen in Suriname kritisch jegens de
politici, de overheid, het leger en het bedrijfsleven kunnen opereren. Toch lijkt de
mate van redactionele onafhankelijkheid van krant tot krant te verschillen.

De overheid heeft volgens sommige uitgevers de onaangename gewoonte om
journalisten of kranten te ‘straffen’ voor onwelgevallige publicaties. Dat kan door
een dagblad overheidsadvertenties te onthouden, abonnementen van ministeries op
de krant stop te zetten, geen persberichten meer aan de redactie toe te sturen, of
individuele verslaggevers niet meer uit te nodigen voor persconferenties. “Er heerst

E P I L O O G :  V E E R K R A C H T K R A N T E N G E E F T H O O P 237

verzamelde, kunnen misschien uitkomst bieden als het gaat om de vraag welke krant
het meest gelezen wordt. HDC doet sinds 2005 marktonderzoek in Suriname. Het
recentste onderzoek is van eind 2006, toen het mediagebruik in vier dichtbevolkte
districten in kaart werd gebracht: Paramaribo, Wanica, Nickerie en Commewijne.
Uit dit onderzoek bleek dat de Ware Tijd de meeste lezers bereikte met een markt -
aandeel van 55 procent. Daarna volgde Dagblad Suriname met 32, Times of Suriname
met 27 en De West met 5 procent. Het aantal lezers van de internetedities was te
verwaarlozen.5

Suriname heeft veel dubbellezers. Slechts zestien procent van de lezers houdt het
bij één krant, het merendeel leest daarnaast nog andere kranten. Dat wil niet zeggen
dat men al die kranten ook kóópt. Kranten worden vaak doorgegeven aan familie -
leden of buren. Ook het kantoor is een plek waar kranten in grote hoeveelheden
ge speld en vervolgens aan collega’s overhandigd worden. Samson van Times of
Suriname weet dat er ministeries zijn die alle vier de kranten op verschillende kan  -
toren laten bezorgen. Op sommige kantoren kopen medewerkers zelf diverse dag-
bladen die ze dan onderling uitwisselen. Volgens auteur Nita Ramcharan, oud-hoofd -
redacteur van de Ware Tijd en Times of Suriname, werd om die reden de Ware Tijd
vroeger op zaterdag – immers een vrije dag – in een lagere oplage gedrukt dan door
de week. Tegenwoordig is de zaterdagse oplage juist hoger dan de doordeweekse,
aldus uitgever Steve Jong Tjien Fa. Ook De West verkoopt op die dag aan zienlijk
meer exemplaren, omdat dan het spraakmakende katern Keerpunt verschijnt.

Al bestaan abonnementen ook,6 zeven van de tien lezers kopen hun krant in de
losse verkoop, vaak op straat. De totale oplage van de kranten is de laatste jaren
vrij stabiel gebleven, zeggen de uitgevers. Auteur Lila Gobardhan, opleidingscoör-
dinator Nederlands van het Instituut voor de Opleiding van Leraren (IOL) in Para -
maribo, signaleert echter de trend dat ’s morgens minder kranten gekocht worden.
“Dit komt doordat radiostations al vanaf zes uur in de ochtend een uitgebreid kran-
tenoverzicht brengen, waarin ook het nieuws uit De West van de vorige avond is
opgenomen. Dat beïnvloedt het koopgedrag ’s ochtends. Aan het eind van de morgen
kun je de overgebleven kranten zien liggen bij de colporteurs. De ene keer een
stapel van de Ware Tijd – wat vroeger ondenkbaar was7 – en de andere keer van
Times of Suriname of Dagblad Suriname.”

Geen enkele krant is er de laatste decennia in geslaagd de gouden oplage van
45.000 exemplaren te evenaren die de Ware Tijd vroeger had. Voormalig hoofdredac-
teur Leo Morpurgo herinnert zich dat de krant deze piek bereikte in 1980. Twee
jaar later legde legerleider Desi Bouterse een reeks dag- en weekbladen een ver-
schijningsverbod op. De Ware Tijd mocht als enige krant blijven verschijnen, maar
werd onder censuur gesteld. De oplage duikelde prompt naar achttienduizend.8

Morpurgo: “De lezer beschouwde de krant alleen nog maar als een bulletin van de
militaire dictatuur.” De Ware Tijd is nog steeds de meest gelezen krant, maar heeft
ingeleverd op in elk geval de nieuwkomers in de 21ste eeuw: Dagblad Suriname en
Times of Suriname.

Redactionele bezetting
Ook wie onderzoek doet naar de journalistieke kwaliteit van de Surinaamse pers
belandt in een mistig landschap van schimmige cijfers. De redactionele kwaliteit is
immers deels af te meten aan de omvang van de redactie en het opleidingsniveau

K ’ R A N T I !236

2534.Bw.Kranti.2:1970.Bw.Dis.MK.P  20-06-2008  09:46  Pagina 236



Kwaliteit van de journalistiek
Er zijn bij alle vier de kranten en ook bij de Surinaamse radio- en tv-stations met
enige regelmaat incidenten die rieken naar zelfcensuur en censuur. Eigenaren van
kranten grijpen soms in, als ze menen dat hun economische en andere belangen door
bepaalde berichtgeving geschaad zullen worden. De regering heeft de neiging zich
te willen bemoeien met de inhoud van de ‘eigen’ staatsmedia (waaronder de tele-
visie-omroep STVS). En ook particulieren schromen niet druk uit te oefenen. Maar
geen van de Surinaamse auteurs van dit boek ziet dat als het grootste probleem van
de hedendaagse pers. Nee, een veel acuter gevaar voor de onafhankelijke journalis -
tiek in Suriname vinden ze het gebrek aan vakkundige journalisten. Dit betekent
bijvoorbeeld dat hoor en wederhoor niet vanzelfsprekend worden toegepast. Ook
klinkt het credo ‘één bron is geen bron’ nog lang niet op alle redactieburelen. Nita
Ramcharan meent dat de kwaliteit de sleutelkwestie is. “Als journalisten hun vak
verstaan, zullen zelfcensuur en censuur afnemen.”

Tijdens de samenspraak met de Surinaamse auteurs van deze bundel regent het
bittere klachten over de kwaliteit van de dagbladredacties. Ramcharan, die nu onder
meer werkzaam is als docent journalistiek in Paramaribo, meent: “De kwaliteit van
de redacties is enorm achteruitgegaan in de loop der jaren. Eigenaren van kranten
nemen goedkope krachten in dienst. Die zijn nauwelijks getraind in de journalistiek,
kennen het abc van het vak niet. Bijna alle berichten zijn een puinhoop.” 
Lila Gobardhan, docent Nederlands aan de lerarenopleiding, vindt vooral het niveau
van Dagblad Suriname zorgelijk. “Ik ben verbaasd te zien welke mensen bij die
krant werken. Verschillende studenten die nauwelijks een paar maanden of het
eerste jaar van de opleiding Nederlands hebben gevolgd, schrijven de krant zowat
vol of brengen nieuwsitems op tv. Het doet gewoon pijn aan mijn oren en ogen.”

Uitgever Faried Pierkhan van Dagblad Suriname kaatst de bal echter terug. Het
journalistieke peil van zijn krant is te herleiden tot de kwaliteit van de studenten die
door de opleidingen worden afgeleverd, vindt hij. Ook auteur Hans Breeveld, docent
aan de Anton de Kom Universiteit in Paramaribo, stelt: “Het onderwijsniveau in
Suriname is over de hele linie sterk verslechterd en dat vind je dan ook terug in de
kranten.” Het structurele gebrek aan goed geschoolde en ervaren journalisten pakt
echter voordelig uit voor een ‘simpele’ krant als Dagblad Suriname. Die redactie
maakt volgens auteur en geschiedenisdocent Jerome Egger welbewust een krant
“voor mensen die eigenlijk geen krant lezen”. Ook uitgever Pierkhan benadrukt dat
het keuze is om het taalgebruik eenvoudig te houden. “We gebruiken geen gewichtige
taal, geen woorden die de man van Leiding [lees: van het platteland] niet gebruikt.”

Hun stevige onderlinge concurrentie maakt dat de kranten dagelijks relatief veel
redactioneel gevulde pagina’s moeten brengen, hetgeen voor een hoge werkdruk
zorgt. Ook freelancers worden vaak verplicht een minimum aantal stukken in te
leveren. Suriname kent geen persbureaus meer, die kopij kunnen leveren. De com-
binatie van hoge werkdruk en geringe journalistieke scholing is aan de kranten af
te zien. Veel berichten zijn warrig en incompleet omdat de bedreven schrijvershand
ontbreekt. Bovendien nemen redacteuren er maar al te vaak hun toevlucht toe pers -
berichten van instanties en ministeries (vrijwel) letterlijk over te nemen.

De kranten brengen wel bijna dagelijks commentaren, vaak zeer omvangrijk en
fel van toon, afkomstig van de hoofdredacteur cq uitgever/directeur/eigenaar of van
gastschrijvers met uitgesproken meningen.  Dat gebruik levert, in combinatie met

E P I L O O G :  V E E R K R A C H T K R A N T E N G E E F T H O O P 239

een plantage-achtige rancune,” stelt uitgever Findlay van De West, die relatief veel
last heeft van zulke sancties. Mede-slachtoffer Pierkhan van Dagblad Suriname
meent: “Wil je niet gechanteerd kunnen worden, dan moet je als krant ook zonder de
overheid kunnen draaien.” En dat kan hij, hij is niet afhankelijk van overheidadver-
tenties. Ook Times of Suriname had er in het verleden last van niet uitgenodigd te
worden voor persconferenties. “Maar inmiddels kan men niet meer om ons heen,”
gnuift redactiecoördinator Samson. Overigens ontkent Sabitrie Gangapersad, waar -
nemend hoofd van de Nationale Voorlichtings Dienst (NVD), dat er ‘gestraft’ wordt.
“Sinds ik hier werk bij de NVD, heb ik dat nog nooit meegemaakt.” Jong Tjien Fa
van de Ware Tijd zegt als enige uitgever er geen ervaring mee te hebben dat de
overheid zijn krant advertenties, persberichten of uitnodigingen onthield.

Binnen de dagbladbedrijven bestaat volgens de geïnterviewde woordvoerders
een redelijke scheiding tussen redactie en commercie, ook al is bij geen ervan de
onafhankelijkheid van de redactie per statuut gegarandeerd.10 Het redactiestatuut
waarmee Times of Suriname in 2003 van start ging, werd algauw door de uitgever
ingetrokken omdat hij ontevreden was over de oplagecijfers. Desondanks is volgens
Samson de redactionele onafhankelijkheid voldoende gewaarborgd. De Ware Tijd
heeft als enige een Mission Statement. “De Ware Tijd heeft als missie een zo breed
mogelijk publiek te voorzien van objectieve en betrouwbare informatie en nieuws,”
aldus uitgever Jong Tjien Fa. Uitgever Pierkhan van Dagblad Suriname zegt over
de verhouding tot zijn redactie: “De enige afspraak die ik met mijn redacteuren heb
is: als je twijfelt of je iets kunt publiceren, bel mij dan. Want ik kan strafrechtelijk
vervolgd worden, de journalist niet.”

Er is geen journalist in Suriname die verwacht dat binnen afzienbare tijd enige
krant wel met een redactiestatuut gaat werken. Want geen enkele uitgever – in het
geval van De West en Dagblad Suriname tevens hoofdredacteur – is bereid de zeg -
genschap over de inhoud van zijn redactionele kolommen af te staan aan zijn mede-
werkers. Uitgever Jong Tjien Fa van de Ware Tijd vindt een redactiestatuut een
‘Nederlands fenomeen’. “Surinaamse mediawerkers zullen op het gebied van jour-
nalistieke onafhankelijkheid hun eigen ontwikkeling moeten doormaken, al dan niet
in lijn met het Nederlandse model.”

De Ware Tijd hield wel als enige krant lange tijd vast aan een informele traditie
waarin de eigenaar zich niet bemoeide met de redactionele inhoud van de kolommen.
Totdat in 2001 de toenmalige hoofdredacteur Nita Ramcharan in conflict kwam met
uitgever Steve Jong Tjien Fa. Deze had kritiek op haar beleid, maar Ramcharan
vond dat de uitgever zich te veel met de inhoud bemoeide. Uiteindelijk werd ze ge -
schorst.11 Bij Times of Suriname, waar Ramcharan in het nulnummer en de eerste
editie demonstratief een redactiestatuut volgens Nederlands model liet afdrukken,
gebeurde min of meer hetzelfde. Dit keer stapte Ramcharan zelf op.

Omdat er geen redactiestatuut is, zijn Surinaamse journalisten bij onenigheid over
de inhoud van de krant min of meer overgeleverd aan de macht van de uitgever. Ze
kunnen ook niet terugvallen op de steun van een journalistenvakbond die juridische
bijstand verleent en optreedt in geval van een arbeidsconflict. Er is wel een Suri -
naamse Vereniging van Journalisten, die 45 geregistreerde leden zou tellen, maar
die heeft zeker niet de macht van een vakbond.

K ’ R A N T I !238

2534.Bw.Kranti.2:1970.Bw.Dis.MK.P  20-06-2008  09:46  Pagina 238



korte tussenstop weer is begonnen, heeft maar een handvol praktiserende journalis-
ten opgeleverd. En de meesten van hen zijn volgens Samson vertrokken naar de Ware
Tijd, waar “iedere goeie journalist wil werken”.

Een buitenlandse opleiding of stage zou kunnen helpen de kwaliteit te verhogen. Er
zijn contacten met opleidingen in het Caribisch gebied.12 Een aantal studenten heeft
in Cuba en Brazilië gestudeerd.13 Vanwege de oriëntatie van Suriname op Nederland
en de Nederlandse taal – Suriname is lid van de Nederlandse Taalunie – zou ook een
stage in Nederland voor de hand liggen. Daarvoor ontbreekt echter vaak het geld.
Wel heeft de AHKCO onlangs afspraken gemaakt met Nederlandse mediabedrijven
en journalistieke opleidingen voor het opzetten van een praktijkcentrum in Suri -
name, waar journalistieke trainingen en praktijklessen verzorgd zullen worden.
Vier Surinaamse studenten lopen binnenkort stage bij de Wereldom roep; de hoop is
dat er ook stages bij Nederlandse gedrukte media gevonden worden.14

Anders dan in Nederland is de instroom van academisch geschoolde journalisten
in de Surinaamse journalistiek zeer gering, waarschijnlijk omdat academici hun
opleiding elders beter te gelde kunnen maken. Times of Suriname is met zijn
research-unit de enige krant die een gerichte poging doet academisch geschoolden
te interesseren voor onderzoeksjournalistiek.15 Maar voor het overige is onder-
zoeksjournalistiek een ondergeschoven kindje in de Surinaamse pers: tijdrovend en
dus duur.

Het schamele redactionele kwaliteitsniveau bij de kranten heeft alles van doen
met de economische situatie. De journalistensalarissen zijn uiterst bescheiden. Veel
jonge redacteuren verdienen nog geen duizend Surinaamse dollar per maand, wat
omgerekend zo’n 250 euro is.16 Ter vergelijking: een kleuterleidster begint met een
bruto-maandsalaris van ongeveer zevenhonderd dollar. Heel ervaren journalisten
kunnen opklimmen tot drieduizend dollar per maand. Dat veel, al dan niet fulltime,
journalisten daarnaast een andere baan hebben, is voor hen dan ook bittere noodzaak.
Een bedenkelijk effect voor de journalistieke normen en waarden in het land is dat
de bijbaan er niet zelden een is als ambtenaar bij diezelfde overheid die de jour-
nalist voor zijn krant kritisch zou moeten volgen. Nita Ramcharan merkt op dat er
journalisten zijn die hun taak als omroeper of verslaggever combineren met het
maken van reclame. “Eerst hoor je ze in een reportage, even later prijzen ze sham -
poo aan.”

Toekomstplannen
Mooie plannen voor de toekomst zijn er bij de vier Surinaamse kranten volop, maar
het lot daarvan zal sterk afhankelijk zijn van de economische conjunctuur. Alle dag-
bladen ontlenen het grootste deel van hun inkomsten aan advertenties. De Ware Tijd,
van de vier het meest gevarieerde advertentiemedium, hanteert een uniform tarief
voor alle adverteerders en sluit geen speciale deals. Andere kranten doen dat wel.
Dagblad Suriname bijvoorbeeld biedt packages aan waarbij tegen een gereduceerd
tarief bij krant, radio en tv geadverteerd kan worden.

De jongste kranten, Dagblad Suriname en Times of Suriname, experimenteren met
nieuwe vormgeving en nieuwe rubrieken, waarmee ze al een deel van de lezers-
markt hebben afgesnoept van de Ware Tijd en De West. Die laatste krant, de kleinste
van de vier dagbladen, moet volgens directeur Findlay “een survivalstrategie in
afwachting van betere tijden” voeren. Hij houdt bestaande machines en computer-

E P I L O O G :  V E E R K R A C H T K R A N T E N G E E F T H O O P 241

de journalistiek povere inhoud van de rest van de kolommen, kranten op waarin
tussenliggende genres als diepgravende achtergrondverhalen, analyses en interviews
node worden gemist. Alleen de Ware Tijd biedt ruimte voor achtergrondverhalen
in de zaterdagbijlage Kompas. Het algemene beeld is dat de kranten onvolledige
berichtgeving over bepaalde zaken combineren met heftig commentaar op diezelfde
zaken, terwijl de lezer dan in het duister tast over wat er precies aan de hand is.

De auteurs van dit boek zien voorlopig geen verbetering optreden in de kwaliteit
van het werk van jonge collega’s. Freelance journalist Chandra van Binnendijk stelt
vast: “Niet alle eigenaren van kranten zijn gesteld op het binnenhalen van mensen
van een bepaald niveau. Die kunnen eisen gaan stellen aan de inhoud van het me -
dium.  Ook kunnen ze de eigenaar in een moeilijk parket brengen als een aanklacht
wordt ingediend.” Auteur en directeur van een onderzoekscentrum Deryck Ferrier
vindt: “Jonge journalisten in ons land stralen geen enkele autoriteit uit. Ze zijn geen
partij voor iemand als president Venetiaan wanneer ze die moeten ondervragen.”
En Henry Cameron, columnist bij De West en eindredacteur bij Dagblad Suriname,
met een lange staat van dienst in krantenland, meent: “Journalisten gingen vroeger
meer op zoek naar nieuws en bleven niet achter hun bureau zitten. De journalisten
van tegenwoordig zijn niet toegewijd aan hun vak.”

Sommige grote figuren uit de Surinaamse persgeschiedenis waren misschien al
te maatschappelijk betrokken en in die zin geen schoolvoorbeeld van onafhankelijk -
heid, maar journalisten van het kaliber van Rudi Kross, Jozef Slagveer, Johnny
Kamperveen, Leo Morpurgo en David Findlay zijn er niet meer. Aan hun eruditie,
passie en kritische houding kan het overgrote deel van de huidige journalisten niet
tippen. Dat vindt ook Nita Ramcharan, die volgens veel van haar collega’s zelf nu
de enige journalist in het land is die zich kan meten met de klassiekers. Vraag Leo
Morpurgo wie vandaag de belangrijkste journalist van Suriname is en hij hoeft geen
seconde na te denken: “Nita. Met kop en schouders ...”

Journalistieke opleiding
Hoop op betere journalistieke scholing is er nauwelijks. Er is een gespecialiseerde
journalistieke opleiding op hbo-niveau aan de Academie voor Hoger Kunst- en Cul -
tuur Onderwijs (AHKCO) in Paramaribo. De ambities zijn hoog, maar het aantal
studenten dat daadwerkelijk afstudeert is schrikbarend laag. In ruim twintig jaar
tijd hebben slechts negentien cursisten de school gediplomeerd verlaten. En de
kwaliteit van deze afgestudeerden laat ook nog eens te wensen over, vindt Nita
Ramcharan, zelf docent aan de opleiding. “De academie is te weinig praktijkgericht.
Afgestudeerden hebben daardoor niet automatisch de vereiste kwaliteiten, ook al
mogen ze zich bachelor noemen.” Ook de stages zijn volgens haar van te korte duur
om voldoende praktische vaardigheden te verwerven.

Het enthousiasme voor de opleiding is niettemin groot. Jaarlijks melden zich tien-
tallen cursisten aan, maar de in 2006 overleden cursusleider Robert Wijdenbosch
constateerde tot zijn verdriet dat veel studenten nog tijdens de studie, soms al in
het tweede jaar, een baan krijgen aangeboden door kranten en vooral door de vele
radio- en tv-stations. Bovendien verkiest een deel van de afgestudeerden uiteindelijk
een andere (beter betaalde) baan. Jane Kolf-Bergraaf, de huidige cursusleider van
de journalistenopleiding, bevestigt dat veel afgestudeerden niet in het vak terecht -
komen. Ook de eigen opleiding die Times of Suriname was gestart, en die na een

K ’ R A N T I !240

2534.Bw.Kranti.2:1970.Bw.Dis.MK.P  20-06-2008  09:46  Pagina 240



rissen en arbeidsvoorwaarden zouden het voor afgestudeerden van de journalisten-
opleiding en voor universitair geschoolden aantrekkelijker maken om bij de krant
te werken. De hamvraag is: willen uitgevers dat en zijn lezers bereid iets meer te
betalen voor een hogere kwaliteit.

Ook de journalistieke afdeling van de AHKCO zal moeten investeren in de kwali -
teit van de opleiding om studenten te kunnen afleveren die zijn toegerust voor de
praktijk. En de Surinaamse Vereniging van Journalisten zal nog luider en overtui -
gender moeten aandringen op betere scholing. Met het kwalitatieve niveau van de
journalistiek staat niets meer of minder op het spel dan de ontwikkeling van de
democratie in Suriname. Die kan immers niet zonder een geschoold journalistiek
gilde, dat op professionele wijze de overheid en andere verantwoordelijken contro -
leert door onafhankelijk feitenonderzoek en kritische analyses.

E P I L O O G :  V E E R K R A C H T K R A N T E N G E E F T H O O P 243

apparatuur met kunst- en vliegwerk gaande, want grote nieuwe investeringen zitten
er voorlopig niet in. De Ware Tijd probeert de eigen positie weer te verstevigen. Men
heeft onlangs geïnvesteerd in een kleurenpers, wil meer geld steken in een betere
distributie en overweegt speciale internetredacteuren aan te trekken. Uitgever Jong
Tjien Fa gelooft trouwens dat adverteerders behalve naar het oplagecijfer ook naar
de journalistieke betrouwbaarheid van de krant kijken, als ze beslissen waar hun
boodschap te plaatsen. Nog steeds geldt de Ware Tijd als dé kwaliteitskrant van
Suriname.

Times of Suriname, de krant die dankzij de persoonlijke rijkdom van eigenaar
Dilip Sardjoe commercieel minder kwetsbaar is, wil nog meer gaan investeren in
journalistieke kwaliteit, met name door meer pagina’s met achtergrondverhalen te
brengen. Ook probeert deze krant met Engelstalige pagina’s andere groepen lezers
aan zich te binden. Pierkhan wenst met zijn Dagblad Suriname binnen een paar jaar
nog zeven tot acht procent van de markt te veroveren op zijn concurrenten. “Dan
is de rek eruit.”

Alle vier de Surinaamse kranten zijn dagelijks geheel of gedeeltelijk online te
lezen en willen hun service op het internet nog uitbreiden. Dat heeft alles van doen
met de fysieke verspreiding van de Surinaamse gemeenschap over Suriname en
Nederland. Tachtig à negentig procent van de internetlezers woont in Nederland of
op de Nederlandse Antillen. In Suriname zelf kunnen de online-edities de papieren
kranten nog nauwelijks versterken. Wel zijn er mogelijkheden om adverteerders
in Nederland te interesseren voor de groep Surinaams-Nederlandse online-lezers.

In rijke en hoog ontwikkelde landen als Nederland hebben betaalde papieren kran-
ten het moeilijk om te overleven en zijn de dagbladen dan ook naarstig op zoek naar
nieuwe journalistieke formules om aantrekkelijk te blijven voor een groot publiek
met een snel veranderend leesgedrag. Ook de Surinaamse pers zoekt op vergelijk-
bare wijze naar antwoorden op de ontlezing en de moordende concurrentie van radio
en televisie.

Veerkracht
Veel kranten in Nederland zijn gefuseerd en daarmee als zelfstandig en journa-
lis tiek onafhankelijk bedrijf verdwenen. Maar in het veel minder welvarende
Suriname17 bestaan er vier dagbladbedrijven die elk geheel zelfstandig een krant
samenstellen, drukken en distribueren. Het is iets dat bij menig Nederlands jour-
nalist – die met weemoed denkt aan de geur van drukinkt in eigen huis – afgunst
zal wekken.

Die vier journalistiek en economisch onafhankelijke kranten vormen het voor-
lopige saldo van Suriname’s rijke persgeschiedenis. Ondanks alle problemen ver-
toont de Surinaamse dagbladsector dan ook een geruststellende veerkracht. Die
schuilt helaas niet zozeer in een zelfverzekerde klasse van kundige journalisten, als
wel in de gedrevenheid van de uitgevers, eigenaren en hoofdredacteuren om hun
medium in stand te houden, te moderniseren en zo bij te dragen aan de ontwikkeling
van hun land. Ze doen dat ondanks het feit dat kranten in Suriname, zoals George
Findlay het zegt, “geen vetpot zijn en dat ook nooit zijn geweest”. Het is op zijn
Surinaams gezegd hosselen.

Paradoxaal genoeg zijn het diezelfde uitgevers die nog te weinig investeren in
journalistieke kwaliteit om hun kranten naar een hoger plan te tillen. Betere sala -

K ’ R A N T I !242

2534.Bw.Kranti.2:1970.Bw.Dis.MK.P  20-06-2008  09:46  Pagina 242




