
Ellen de Vries

De geboorte van WINIED
De terugkeer van de satire in de Surinaamse pers

Paramaribo heeft verschillende pleinen. […] Een van deze pleinen met 
een rijke historische achtergrond is het onafhankelijkheidsplein. […] Ons 
land heeft vriendschapsbanden met de landen van wie de vlaggen op 
dat plein hangen. Meten we de innigheid van deze banden aan de con-
ditie van de vlaggen, dan zien we het volgende: Suriname kan het best 
opschieten met Suriname en het slechtst met Nederland en Frankrijk. 
(WINIED, 25 januari 1989 in de Ware Tijd)

inleiding

De voorbereiding op de onafhankelijkheid van Suriname verliep niet 
zonder strubbelingen, maar op 25 november 1975 was het dan toch 
zover. Terwijl koningin Juliana in Den Haag de soevereiniteitsoverdracht 
ondertekende, werd Johan Ferrier in Paramaribo beëdigd tot presi-
dent. De avond daarvoor was het feest in de hoofdstad al losgebarsten. 
Vuurwerk knalde. Bedrijven en particulieren hadden advertentieruimte 
gekocht in Surinaamse kranten om de jonge Republiek te feliciteren met 
het feit van haar bestaan. Voor degenen die minder fiducie hadden in 
een probleemloze verzelfstandiging en hun koffers hadden gepakt om de 
oversteek naar het moederland te maken, werden verzoekplaatjes aange-
vraagd.1 ‘Adjosi – vaarwel’, snikte Max Nijman op de Surinaamse radio.2

Nederlandse media – ook uitgerukt om het festijn te verslaan – regis-
treerden hoe de Nederlandse driekleur onder het toeziend oog van prin-
ses Beatrix, prins Claus en premier Den Uyl werd gestreken. De Leeuwarder 
Courant noteerde dat Den Uyl een traan wegpinkte op het moment dat de 
Surinaamse vlag onder luid gejuich werd gehesen.3 Symbolisch was mis-



114

| Tropenstijl

schien wel dat de Surinaamse vlag vervaardigd was door de Dokkumer 
Vlaggen Centrale en dus ook een Nederlands tintje had.4

De onafhankelijkheid van Suriname betekende paradoxaal ge-
noeg niet dat Suriname en Nederland nu afscheid van elkaar namen. 
Integendeel. Volgens afspraak zou Nederland Suriname in een periode 
van tien tot vijftien jaar begeleiden naar economische zelfstandigheid. 
Het werden uiteindelijk 35 lange, woelige jaren voordat de navelstreng 
werd doorgeknipt. Drie keer werd het zogenaamde ontwikkelingsverdrag 
opgeschort. Pas in 2010 waren de verdragsmiddelen – drieëneenhalf  mil-
jard Nederlandse guldens – uitgeput. Hoe kon het gebeuren, dat – zoals 
columnist WINIED opmerkte –, de Nederlandse vlag er jaren later zo 
slecht bij hing op het Onafhankelijkheidsplein in Paramaribo? En wie 
was WINIED eigenlijk?

Hieronder schets ik de ontstaansgeschiedenis van WINIED tegen de 
achtergrond van de politieke ontwikkelingen in Suriname en de diplo-
matieke verhoudingen tussen Nederland en Suriname. Tevens stip ik de 
– niet onomstreden – rol aan die de media speelden.

de coup van 1980

Over de besteding van de ontwikkelingsgelden ontstond direct na de 
onafhankelijkheid al onenigheid. Nederland beschuldigde Suriname van 
spilzucht, Suriname Nederland van bedillerigheid om niet te zeggen 
neokolonialisme. Groeiden de bomen aanvankelijk tot in de hemel, al 
snel kreeg Suriname te maken met economische neergang. Tegen dat 
decor speelde een conflict tussen ontevreden onderofficieren enerzijds 
en legerleiding en regering anderzijds. Premier Arron en de legerleiding 
weigerden in de te gaan op de eisen van de actievoerende militairen voor 
een eigen vakbond.

De verbazing was groot toen op 25 februari 1980 zestien van hen on-
der leiding van Desi Bouterse een coup pleegden. Een staatsgreep? In het 
gemoedelijke Suriname?5 Na de machtsovername werd in samenspraak 
met president Ferrier een Nationale Militaire Raad (NMR) geformeerd, 
waarin onder anderen Bouterse zitting had. Ferrier mocht aanblijven, 
leden van de regering Arron werden opgepakt op beschuldiging van 
wanbeleid en corruptie.6



115

Ellen de Vries – De geboorte van WINIED |

Op 15 maart 1980 werd de nieuwe regering geïnstalleerd, die ‘zo 
nodig’ in overleg zou treden met de NMR. Noraly Beyer, presentatrice 
van het journaal van de Surinaamse Televisie Stichting (STVS) stelde 
de kersverse ministers en minister-president Henk Chin A Sen voor aan 
de kijkers in Suriname. In zijn regeringsverklaring beloofde Chin A Sen 
af  te rekenen met ‘corruptie, sociale onrechtvaardigheden, bureaucratie 
en vriendjespolitiek’. Hij stond bovendien een ander ontwikkelingsbeleid 
voor.

Nederland gaf  de nieuwe regering het voordeel van de twijfel.7 
Suriname zelf  leek bevangen door euforie. Dat de militairen zich af-
keerden van het aan het westen gelieerde bewind van Arron was voor 
sommigen alleen al reden voor bijval. Adviseurs van allerlei pluimage 
verdrongen zich rond de coupplegers die echter een vastomlijnde poli-
tieke ideologie ontbeerden.8 Desondanks was het leger voorlopig niet van 
plan terug te keren naar de kazerne. Tot de verkiezingen van november 
1987 zou Bouterse in verschillende hoedanigheden de dienst uitmaken 
in Suriname. Onder invloed van de linkse adviseurs werd de coup om-
gedoopt tot revolutie. Nadat president Ferrier al eerder was opgestapt, 
volgde in februari 1982 Chin A Sen zijn voorbeeld na conflicten met de 
militaire machthebbers en hun adviseurs.

Onafhankelijkheidsplein, Paramaribo (KITLV 5388)



116

| Tropenstijl

De jonge republiek spiegelde zich aan socialistische staten in de regio 
als Cuba, Grenada en Nicaragua. De revolutionairen wilden afrekenen 
met de ‘oude’ op etnische leest geschoeide politiek – erfenis van een 
koloniaal verleden – en wensten een democratie waarin het volksbelang 
voorop stond. Journalisten die deze revolutionaire ideeën omarmden, 
gingen werken voor het Surinaams Nieuwsagentschap (SNA), de natio-
nale voorlichtingsdiensten en de staats-tv (STVS) en staatsradio (SRS). 
Op die manier hadden de militairen en hun linkse raadslieden een be-
hoorlijke stem in de nieuwsvoorziening van Suriname.

beknotting persvrijheid

Nederlandse journalisten die de ontwikkelingen in Suriname op de voet 
volgden,9 kwamen regelmatig in conflict met de militaire machtheb-
bers.10 In 1980 haastte NRC-correspondent Rudie Kagie zich het land 
uit. Kagie had een gerucht willen verifiëren bij de persdienst van de 
NMR. Hij had gehoord dat het met bloed bevlekte lijk van de Neder-
lands-Surinaamse militair Fred Ormskerk – opgepakt op verdenking 
van een tegencoup – per ambulance naar het ziekenhuis was vervoerd. 
Kagie werd door de voltallige NMR ontvangen. De sfeer was grimmig. 
Kagie mocht gaan, maar Bouterse waarschuwde: ‘Zodra je iets schrijft 
wat schadelijk voor ons is, word je opgepakt’.

Een dag na zijn vertrek viel een militaire patrouille het huis binnen 
waarin hij verbleef.11 Ook andere Nederlandse journalisten zouden later 
opgepakt, uitgezet of  de toegang tot het land ontzegd worden.12 Kagie 
merkte in een retrospectief  op dat ‘schadelijk’ niet noodzakelijkerwijs 
hetzelfde was als onwaar. En dat maakt het juist zo moeilijk, schetste 
Kagie het dilemma waarin meer journalisten zich herkenden.13 Dat 
wilde niet zeggen dat de Nederlandse pers helemaal niet welkom was in 
Suriname. Bouterse en de militairen gaven dikwijls af  op de Nederlandse 
pers die ze onzorgvuldigheid en vooringenomenheid verweten, maar 
stonden Nederlandse verslaggevers vaak toch wel te woord.14

Ook een aantal Surinaamse journalisten wist zich beknot. Noraly 
Beyer vertelt in het tijdschrift Mutyama: Surinaams Tijdschrift voor Cultuur en 
Geschiedenis hoe de journalist en eigenaar van het persbureautje Informa, 
Jozef  Slagveer, die zich had ontpopt als spreekbuis van de militairen, 
direct na de coup het redactielokaal van STVS binnenstapte. Beyer: 



117

Ellen de Vries – De geboorte van WINIED |

‘Zonder met zijn ogen te knipperen zei Slagveer dat er deze avond geen 
binnenlandse nieuws zou zijn.’ In plaats daarvan werd een verklaring 
van de militairen voorgelezen.15 Hoofdredacteuren van kritische kranten 
werden regelmatig op het matje geroepen. Linkse bladen die iets schre-
ven wat volgens de machthebbers in strijd was met de ‘waarheid’ kregen 
eveneens een veeg uit de pan.16

In de nacht van 7 op 8 december 1982 werden vijftien vermeende 
tegen standers van het militaire bewind opgepakt en doodgeschoten.17 
Onder hen bevonden zich vijf  journalisten. Ook Jozef  Slagveer die de 
militairen aanvankelijk een warm hart toedroeg maar naar het kamp van 
de tegenstanders was overgelopen, behoorde daartoe. Na 8 december 
werden alle Surinaamse mediahuizen gesloten. De staatszenders STVS 
en SRS en het grootste dagblad de Ware Tijd mochten openblijven. Op 
de redacties posteerden zich censoren. De verbijstering was groot, niet 
alleen in Suriname maar ook in Nederland. Den Uyl liet tijdens de 
herdenkingsbijeenkomst in de Amsterdamse Mozes- en Aäronkerk zijn 
tranen de vrije loop. Nederland zette de ontwikkelingshulp stop.

Van een onafhankelijke pers was in Suriname na december 1982 geen 
sprake meer. De uitzendingen die de Wereldomroep vanuit Hilversum 
van oudsher in Suriname verzorgde, vonden nog gretiger aftrek. Er 
was in de hoofdstad Paramaribo geen korte golfradio meer te koop.18 
Het Neder landse dagbladenoverzicht met daarin nieuws over Suriname 
werd misschien niet onvoorwaardelijk geloofd, maar door alle partijen 
in Suriname met ingehouden adem beluisterd. Ze waren de Surinaamse 
machthebbers een doorn in het oog; de uitzendfrequentie werd daarom 
herhaaldelijk met fluitsignalen gestoord.

terugkeer naar de democratie

Vanaf  1984 werd een voorzichtig begin gemaakt met de terugkeer naar 
de democratie. Media werden weer opengesteld, zij het met de uitdruk-
kelijke instructie dat journalisten het nationaal belang en de nationale 
veiligheid niet mochten schaden. Publicaties uit het buitenland mochten 
slechts met toestemming van de minister-president geopenbaard worden. 
Direct al werd De West op de vingers getikt met de mededeling dat ‘linkse 
krachten’ boos waren vanwege een foto van president Ronald Reagan op 
de voorpagina.19



118

| Tropenstijl

Terwijl het militaire regime toenadering zocht tot ‘oude’ politieke 
partijen die in 1980 waren afgezet, brak in 1986 een gewapende strijd 
uit tussen Bouterse en zijn voormalige lijfwacht Ronnie Brunswijk. In 
Surinaamse kranten verschenen opsporingsberichten; Brunswijk die in 
1984 uit het leger was ontslagen werd gezocht vanwege bank- en roof-
overvallen in Oost-Suriname. Het contrast met de berichtgeving in de 
Nederlandse Telegraaf, waarin Brunswijk werd afgeschilderd als een soort 
Robin Hood die op militairen buitgemaakte goederen gul uitdeelde aan 
de plaatselijke bevolking, kon nauwelijks groter zijn.20 In deze ‘Robin 
Hood’ zag het Surinaams verzet in Nederland, dat geen vertrouwen had 
in de uitkomst van het herdemocratiseringsproces, de man die Bouterse 
zou kunnen verjagen.

Met steun van het verzet richtte Brunswijk het Surinaams Nationaal 
Bevrijdingsleger op, ook wel Jungle Commando genoemd. Op 21 juli 
begon de zogenaamde Binnenlandse Oorlog die zes jaar zou duren en 
vele slachtoffers – ook onder burgers – eiste.

Brunswijk onderhield uitstekende contacten met Nederlandse jour-
nalisten die via Surinames buurland Frans-Guyana illegaal het oorlogs-
gebied binnentrokken. Op de Wereldomroep hoorde men in Suriname 
over de strijd die zich in het binnenland afspeelde. Er waren er in 
Suriname die blij waren dat Brunswijk de wapens durfde opnemen tegen 
Bouterse, maar er waren er ook – onder wie oud-politici en journalisten 
– die verbaasd waren dat Brunswijk de strijd begon juist op het moment 
dat de democratie in zicht leek. Met leedwezen keek men naar de doden 
die vielen en de schade die de oorlog bracht.

George Findlay van De West meent in een terugblik, dat de Nederlandse 
media Brunswijk ophemelden en blind waren voor zijn ‘criminele han-
delingen’ en de zinloze vernielingen die hij aanrichtte.21 Tegelijkertijd 
waren het Nederlandse verslaggevers die nieuws dat door de Surinaamse 
machthebbers liever ‘verduisterd’ werd – zoals de aanval van het leger 
op het dorpje Moiwana waarbij circa 40 burgers omkwamen onder wie 
kinderen en vrouwen – aan het licht brachten.22

Nita Ramcharan – in 1985 begonnen als corrector bij de Ware Tijd, 
maar al gauw actief  als verslaggever – stelt dat het in het begin onmoge-
lijk was objectief  verslag te doen van de binnenlandse strijd. Het gering-
ste brokje informatie over het Jungle Commando werd door de macht-
hebbers in Suriname gezien als ‘destabilisatie en heulen met de terrorist’. 
Meestal namen de media berichten over van het SNA, de Nationale 



119

Ellen de Vries – De geboorte van WINIED |

Voorlichtingsdienst (NVD) of  de legervoorlichters die Brunswijk conse-
quent met ‘terrorist’ aanduidden.23

Nederlandse media kregen op dat moment op hun beurt moeilijk of-
ficieel toegang tot Suriname. Zij haalden hun informatie uit kringen van 
het Surinaams verzet in Nederland, maar natuurlijk ook uit Suriname 
zelf. Vaak werden ‘betrouwbare bronnen’ niet onthuld. Het was een 
publiek geheim dat de Surinaamse journalist Ingrid de Vlugt jarenlang 
het ANP en de Wereldomroep informeerde. De Surinaamse journalist 
Lucien de Freitas werkte bijvoorbeeld voor de AVRO en Leo Morpurgo, 
hoofdredacteur van de Ware Tijd, voor de NRC onder vermelding van 
‘onze correspondent’.24

Maar wie die anderen waren? Er ontstond in beide landen een inge-
wikkeld netwerk van bronnen en relaties van voor- en tegenstanders van 
Bouterse,25 van vrienden of  vijanden van Brunswijk en van hen die zo 
hun mening hadden over de ontwikkelingsrelatie en besteding van het 
ontwikkelingsgeld. Aan beide kanten van de oceaan probeerden allen in 
een goed blaadje te komen bij de pers.

verkiezingen

Onderwijl maakte Suriname zich op voor de verkiezingen. 1987 be-
loofde een spannend jaar te worden. In september werd een referendum 
over de nieuwe grondwet georganiseerd, in november volgden verkie-
zingen. Eerder dat jaar, in april, waren twee Nederlandse journalisten 
neergestreken in Paramaribo: het koppel Marie-Annet van Grunsven en 
Wim Noordegraaf. Van Grunsven werkte onder andere voor de NOS en 
de GPD-bladen. Wim Noordegraaf  voor de Volkskrant. Op een toeristen-
visum waren ze Suriname binnengekomen. Ter plekke bleek het gemak-
kelijker om een visum voor langere tijd te verkrijgen dan in Nederland.

Hun verblijf  wierp direct zijn vruchten af. Tijdens het volksreferen-
dum over de nieuwe grondwet in september 1987, kregen zij als enige 
Nederlandse journalisten de kans daarvan verslag te doen. Bouterse 
– toen behalve legerleider ook regeringsleider – voelde er niets voor 
Nederlandse journalisten toe te laten. ‘Nederlandse journalisten hebben 
niet bijgedragen aan een ontspanning tussen hun land en Suriname, 
integendeel’, vond hij. De gevaarlijkste Nederlandse journalisten waren 
in zijn ogen degenen die voor een paar daagjes naar Suriname kwamen 



120

| Tropenstijl

‘met de opdracht vol sensatieverhalen’ terug te keren. Noordegraaf  en 
Van Grunsven mochten dan wel kritisch zijn, sensatiezoekers waren ze 
in zijn ogen niet.26 27 Tijdens de verkiezingen in november 1987 was een 
geselecteerd groepje Nederlandse journalisten overigens wel welkom.

Onafhankelijke media in Suriname – de belangrijkste waren behalve de 
dagbladen de Ware Tijd en De West de radiostations Apintie en Rapar – 
probeerden alle op eigen wijze de grenzen van zelfcensuur op te rekken. 
De Ware Tijd was de durfal. Uit de redactionele commentaren en ook uit 
naschriften bij artikelen blijkt de vechtlust. Dat de Ware Tijd regelmatig 
met papiergebrek kampte en daardoor soms wekenlang niet kon verschij-
nen, was niet toevallig. Een van de belangrijke inkomstenbronnen van 
Suriname, de ontwikkelingshulp, stond nog steeds droog. Er was schaar-
ste aan van alles, ook aan papier. En het was de Surinaamse overheid die 
verantwoordelijk was voor de distributie van goederen.
De verkiezingen werden glansrijk gewonnen door de ‘oude’ politieke 
partijen. Bouterse die met zijn Nationale Democratische Partij (NDP) 
ook gehoopt had op een plaats op het pluche, had weliswaar verloren, 
maar in de nieuwe grondwet lag de macht van de militairen verankerd. 
Dat bleek een vrijbrief  om zich regelmatig met het landsbestuur te be-
moeien.28

De regering van Ramsewak Shankar kreeg van alle kanten het verwijt 
weinig daadkrachtig te zijn. Maar de problemen waarvoor Shankar zich 
geplaatst zag waren niet gering: een oorlog die maar voortduurde, een 
toename van de drugshandel, de economische malaise, de grote invloed 
van militairen op het bestuur en het uitblijven van ontwikkelingshulp.29 
In deze periode en tegen deze achtergrond werd de column WINIED 
geboren.

winied

De Nederlandse verslaggevers Van Grunsven, Noordegraaf  en de jour-
nalist Ramcharan van de Ware Tijd kwamen elkaar voortdurend tegen op 
persconferenties. Ze raakten bevriend. Noordegraaf:

We gingen privé veel met Nita om. Het was een gecompliceerde tijd. 
Er was ontzettend veel roddel van de mofo koranti [letterlijk: mondkrant, 



121

Ellen de Vries – De geboorte van WINIED |

geruchtenmachine]. Je moest schiften wat zin en onzin was. We dachten 
vaak hardop na. In Nederland denk je: twee bronnen zijn twee bronnen. 
In Suriname lag het altijd moeilijk. Er was altijd een tweede waarheid. 
Die kwam niet in de krant en die kreeg je ook niet bevestigd. Dat is altijd 
in samenlevingen waar de druk groot is. Hoewel gezegd werd dat ieder-
een werd afgeluisterd heb ik er nooit iets van gemerkt. Maar als je echt 
iets belangrijks te zeggen had, stapte je liever op de fiets. God is watching us, 
zeiden we dan door de telefoon, dat was een hit van Bette Midler.

Aan de keukentafel bij de familie Noordegraaf/Grunsven ontstond het 
idee voor een column: ‘Dingen van de dag’.30 De naam was ontleend aan 
een redactioneel van Leo Morpurgo die in de Ware Tijd had geschreven 
dat de dingen van de dag zorgelijk waren.31 ‘Dingen van de dag’ was 
ook de naam van een kritische radiorubriek van de VARA. Aanvankelijk 
bleef  het vooral bij broeden op het concept van een satirische rubriek. 
Edward Troon, de echtgenoot van Nita Ramcharan, destijds formeel 
ambtenaar en mediafreelancer, later fotograaf  bij de Ware Tijd, werd in 
januari 1989 uitgenodigd mee te denken. Troon: ‘Ik absorbeerde aan-
dachtig de wijsheden van Nita en Wim. Urenlang werd gesproken over 
stijl, het aantal regels, welke onderwerpen wel of  niet.’32

Ongeduldig als hij was, timmerde hij op een dag op de typemachine 
het eerste verhaal in elkaar. Op 25 januari 1989 verscheen het in de krant. 
Onderwerp was het Vlaggenplein aan het Onafhankelijkheidsplein in 
Paramaribo, dat vaak als decor diende voor huwelijksfotoreportages. Op 
indirecte wijze werd de moeizame verhouding met Nederland aange-
kaart. Nederland weigerde de opschorting van het ontwikkelingsverdrag 
ongedaan te maken, omdat het vond dat de democratie nog steeds niet 
voldoende hersteld was en Suriname geen maatregelen nam om de eco-
nomie te saneren. Tot ergernis van Suriname, die meende dat Nederland 
telkens eenzijdig de voorwaarden voor hervatting van de hulp wijzigde.

De column was ondertekend met WINIED. Onder die naam – acro-
niem van de eerste twee letters van de voornamen van de drie schrijvers 
– zou de column onderaan op pagina twee bekend worden. Zelfs hoofd-
redacteur Leo Morpurgo had aanvankelijk geen idee wie WINIED was. 
Zijn vertrouweling Nita Ramcharan zorgde dat de stukjes in de krant 
kwamen. Een ervan luidde:



122

| Tropenstijl

Er is vast ook teveel persvrijheid in dit land. WINIED zit zich beschaamd 
af  te vragen hoe vaak er in deze hoek van de krant onaangenaamheden 
hebben gestaan. En hoe weinig de schoonheid van de Faja lobi [bloem] 
door WINIED bezongen is. En dat ‘Dingen van de dag’ nog nooit de 
kwaliteit van regeringsuien geprezen heeft. Daarom vandaag voor de ze-
kerheid maar een kookrecept. (WINIED, 11 februari 1989.)

De column bracht Morpurgo op het spoor: toen hij over de ‘rege-
ringsuien’ las, merkte hij tegenover Ramcharan op dat de bijdrage vast 
geschreven was door iemand die veel van Nederland wist. Na de Tweede 
Wereldoorlog voorzag de Nederlandse regering bakkers van meel; het 
brood dat ze bakten heette in de volksmond ‘regeringsbrood’. Maar wie 
wist dat nou in Suriname? Ramcharan maakte Morpurgo deelgenoot 
van het complot en nodigde hem uit mee te schrijven aan WINIED. 
Morpurgo zweeg over de identiteit van de schrijvers, ook al werd het 
hem regelmatig gevraagd. Als men ernaar informeerde, luidde het ant-
woord van de Ware Tijd-medewerkers steevast: ‘Kun je een geheim bewa-
ren?’ En als de vraagsteller zich dan gretig naar voren boog, plaagden 
ze: ‘Wij ook!’

Morpurgo vond in principe dat een Surinaamse krant door land-
genoten moest worden gemaakt, maar had er geen bezwaar tegen dat 
niet-landgenoten ook bijdragen leverden. Morpurgo wist: ‘Er was altijd 
veel kritiek op de Nederlandse pers, omdat maar al te vaak eenzijdige 
visies werden gepubliceerd en bij voorkeur negatief.’ We hoorden die 
kritiek eerder. Noordegraaf: ‘Het lag toen gevoelig in Suriname. Het zou 
onhandig zijn geweest, als men wist dat een bakra [Hollandse]-journalist 
voor de Ware Tijd schreef.’

Noordegraaf  en Van Grunsven moesten in Suriname dikwijls uitleg-
gen dat zij niet van ‘de’ Nederlandse pers waren. Van Grunsven memo-
reert: ‘Je was voortdurend bezig berichten te verifiëren en uit te zoeken 
hoe het wel zat. Kranten – ook wel gerenommeerde kwaliteitskranten 
– schreven soms dingen die niet klopten.’ Via de Wereldomroep – die 
er volgens hen een eigen sausje overheen goot – werden die berichten 
dan verspreid. Vermoedens waren er natuurlijk wel dat een Hollander 
meeschreef  aan WINIED.

WINIED was populair en verguisd tegelijk. In de column van 28 juli 
1989 grapte WINIED:



123

Ellen de Vries – De geboorte van WINIED |

[…] mag een NDP-er lachen om WINIED?Als goede nationalisten gaan 
de revo[lutie] boys and girls zich natuurlijk ook afvragen of  een Surinamer 
wel mag lachen om WINIED. Een beetje raar is dat wel. Want staat ons 
mooie volk niet bekend om zijn gevoel voor humor? Of  is deze eigenlijk 
alleen voor buitenlandse consumptie bestemd?

Bouterse en de NDP vormden een dankbaar, regelmatig terugkerend 
onder werp:

Zo kennen wij Desi Delano Bouterse weer. Hij was gisteren in volle glorie 
bezig. En dan scheldt hij altijd uit. De pers en Holland in een adem. […] 
Bouta zei dat de meeste journalisten in dienst zijn van het buitenland 
[Nederland] en het andere deel moet politieke scholing krijgen. WINIED 
wilde zich aanmelden voor scholing, maar kreeg te horen dat de inschrijf-
formulieren nog niet gedrukt waren. Ook de verzorgers van de lessen 
moesten nog opgeleid worden. (WINIED, 26 juli 1989.)

man van het jaar

Met de column keerde de humor terug die gedurende de hele mili-
taire periode (1980-1987) vrijwel afwezig was geweest in de krant. Een 
krant die in de ogen van de lezer anno 2011 wat serieus en saai oogt. 
De populariteit van WINIED was onder andere af  te meten aan de 
uitverkiezing tot Man van het jaar 1989 door Radio Rapar. Volgens 
Rapar was WINIED voor vrijwel alle krantenlezers de populairste man. 
Dat WINIED een man was, maakten de omroepers op uit het feit dat 
WINIED zich door zijn neefjes wel eens ‘oom’ liet noemen.

‘Bedremmeld en verrast’ met deze uitverkiezing roemde WINIED 
van de weeromstuit Rapars ochtendrubriek ‘Nieuws Acht’, dat volgens 
WINIED het predicaat satirische rúbriek van het jaar verdiende. Die 
dag stuurde WINIED een foto in plaats van een tekst. Op de foto wa-
ren slechts de onderbenen van WINIED te zien met de voeten in een 
teiltje water. Het onderschrift luidde: ‘Achteraf  viel de show van Rasti 
Rostelli toch iets tegen.’ Illusionist Rasti Rostelli was eind 1989 te gast in 
Suriname; zijn shows waarin hij het publiek overhaalde over gloeiende 
kolen te lopen waren razend populair.



124

| Tropenstijl

Troon, aan wie de benen op de foto toebehoorden: ‘Toen in dezelfde 
periode een totaal onzichtbare persoon tot “man” van het jaar werd 
gekozen, was dat in de ogen van ons columnisten “stereo illusionisme”. 
We waren het aan onze stand verplicht om een stukje van de sluier op 
te lichten.’ Noordegraaf  herinnert het zich anders: ‘De dag ervoor was 
uitgebreid door de STVS uitgezonden hoe Bouterse op blote voeten 
door de hete as van Rasti Rostelli was gelopen. (…) We deden net of  we 
Bouterse’s voeten toonden.’33

Al spoedig hadden tantes, neefjes en nichtjes van WINIED hun 
intrede in de column gedaan. Ramcharan verklaart: ‘Dat deden we om 
meer meningen te kunnen hebben. En een nichtje of  neefje kon iets 
onbezonnens roepen, dat konden we dan weer corrigeren. WINIED was 
een bezadigde oom (sic!).’

Noordegraaf  kon zich daarin prima vinden. Voorheen was hij als 
programmamaker verbonden geweest aan het hilarische jeugdprogram-
ma van de VARA Dubbellisjes, waarin hij de rol van oom Ben: ‘jeugdgoog’ 
te Blaricum vertolkte. Noordegraaf: ‘Het gebruik van oom en tante paste 
ook in de Surinaamse cultuur. Op de erven waren er altijd tantes of  an-
deren die vanuit hun hangmatten commentaar leverden.’

Dat het genre van de column in die tijd een nieuw fenomeen was 
dan wel opnieuw uitleg behoefde, blijkt uit een artikel van het persagent-
schap SNA: ‘Veel ruimte voor columnist’. Uitbater Juriaan Dubois had 
een kort geding aangespannen tegen de Ware Tijd; WINIED had geschre-
ven dat Dubois de grond van het toeristenoord Blanche Marievallen 
onrechtmatig exploiteerde. Uit Nederlandse literatuur haalde het SNA 
dat het genre van de column in Nederland hoogtijdagen vierde en door 
sommigen als een nieuw literair genre werd beschouwd, terwijl anderen 
het columnisme maar een bedenkelijke zaak vonden. ‘Vaak genoeg kreeg 
de column dan ook kwalificaties als oppervlakkig opiniestukje, goedkope 
grappenmakerij en anti-intellectualistisch gewauwel.’

Ook legde het SNA uit, dat de columnist in tegenstelling tot de jour-
nalist dubbelzinnig mag zijn, becommentariëren en zelfs verzinnen mag. 
‘Hij mag kortom: elk literair middel aanwenden om goden en mindere 
goden onderuit te halen.’34 Dubois verloor de zaak. Het was de enige 
keer dat het tot een kort geding kwam. Op 28 oktober besteedde litera-
tuurcriticus van de Ware Tijd, Michiel van Kempen, op de literaire pagina 
ook nog eens aandacht aan het genre.



125

Ellen de Vries – De geboorte van WINIED |

Het mooie van de column is dat erin gezegd wordt, wat niemand zegt. De 
column kan heerlijk kwetsen, maar kwetsen kan alleen maar daar waar 
iets niet in de haak is. […] De zuivere van geest lacht en gaat over tot de 
orde van de dag. Maar wee de gluipers, de intriganten, de opportunisten. 
Met angst en beven slaan die elke dag de krant open en zij slaken een 
zucht wanneer zij zien dat hun waarheid niet onder woorden is gebracht. 
Niets bewijst dan ook meer het gelijk van de columnist dan een aange-
spannen kort geding.

WINIED sneed een keur aan onderwerpen aan. Bakra-journalisten 
uit Nederland, het SNA-agentschap, vice-president Arron, president 
Shankar, Brunswijk, Bouterse en natuurlijk ook de ‘ptata’s’ (letterlijk aard-
appelen oftewel Hollanders) uit politiek Den Haag werden regelmatig 
gefileerd. Ook met het deviezentekort en de nijpende schaarste aan goe-
deren werd de spot gedreven. ‘Ja, daar zaten wij op te wachten. Eindelijk, 
na zeven magere jaren wordt nu onze “Miss Suriname Verkiezing” ge-
houden,’ merkte WINIED op 13 maart 1989 vol ironie op. De Lionsclub 
die de verkiezingen organiseerde, pareerde de kritiek op de wedstrijd met 
het argument dat het belangrijk was voor een vrouw om mooi te zijn. 
WINIED schamperde: ‘Dan heb je geen problemen met schaarste, met 
werkloosheid, hoge prijzen, huisvestingsproblemen. […] De poorten van 
de wereld zijn opengegaan voor Suriname.’

Het deviezentekort kwam een halfjaar later, tegen het begin van de 
grote vakantie in Suriname, weer ter sprake. WINIED wist er kunstig een 
pleidooi voor veilig vrijen van te maken:

Heel, heel lang geleden waren er mensen die vakantie gingen vieren in 
het buitenland. Dat was erg leuk. Toen kwamen de deviezenproblemen. 
Dus al weer heel lang geleden besloten mensen op vakantie te gaan in 
eigen land. Dat was ook erg leuk. Tot Brunswijk kwam en de mensen al-
leen nog maar naar [de toeristenoorden] Colakreek en Republiek konden 
gaan. […] Maar omdat de onveiligheid op straat toenam, bleef  men op 
den duur toch maar liever thuis. Wat is er leuker dan een feest op eigen 
erf. Tot het geld op was en niemand meer een aanleiding wist om feest 
te vieren. Dus gingen de mensen in hun huizen zitten om gezellig tori 
te praten [te kletsen]. […] ‘Vakantie in eigen voorzaal’ werd een bekend 
begrip in ons land. Tot de gewapende inbrekers kwamen. Toen werd het 
raadzamer de slaapkamer niet meer te verlaten. […] ‘Vakantie in eigen 



126

| Tropenstijl

bed’, werd steeds populairder. [...] Terwijl Jungle’s […], bommengooi-
ers, inbrekers, awari’s [buidelratten] om het huis spookten kropen Suri-
naamse jongeren braaf  onder hun eigen [sic!] dekens. Zo kregen stichting 
Lobi [de Surinaamse NVSH] en de AIDS-bestrijders toch nog hun zin.’ 
 (WINIED, 29 september 1989.)

kerstcoup

Eind 1990 werd de democratie opnieuw onderbroken. Toen militairen – 
ditmaal zonder bloedvergieten – met één telefoontje op kerstavond 1990 
de macht grepen en Jules Wijdenbosch (NDP) tot vicepresident en de 
77-jarige Johan (Jo) Kraag (NPS) tot president benoemden, meesmuilde 
WINIED:

Oom Jo, een wijze man van 77 jaar, ziet zijn presidentschap als een schep-
ping Gods om een bijdrage te leveren aan de opbouw van het gebroken 
land.’ […] ‘Oom Jo en Bosje [Wijdenbosch] komen beiden uit Coronie. 
[…] En nu de (cocos)-nood het hoogst is, heeft het vruchtbare Coronie 
ons twee redders des vaderlands geleverd. Hiervoor hebben God en Desi 
hun toestemming gegeven. God en Bouta’s wegen zijn ondoorgrondelijk. 
Amen.

Nederland bevroor de overbruggingshulp die inmiddels op gang was 
gekomen om de ergste nood te ledigen. Ondertussen was er nog géén 
vredesakkoord, er vonden nog steeds mensenrechtenschendingen plaats 
en militairen werden in toenemende mate met drugszaken in verband 
gebracht. In augustus 1990 was inspecteur Herman Gooding – belast 
met het onderzoek naar drugsdelicten – door een onbekende schutter 
vermoord, nadat hij met de Militaire Politie overleg had gevoerd over een 
arrestant uit het leger die met drugszaken in verband werd gebracht.35

Na de coup in 1990 belaagden censoren opnieuw de staatsmedia. 
De onafhankelijke media liet men met rust. Die had men nodig. De 
militairen kwamen hun belofte om snel verkiezingen uit te schrijven 
na. Vervolgens wilden alle partijen in het gevlij komen bij de kiezer.36 
De ‘oude’ politieke partijen wonnen de verkiezingen van 1991; Ronald 
Venetiaan werd president. In 1992 schrapte Venetiaan de macht van de 
militairen uit de grondwet.



127

Ellen de Vries – De geboorte van WINIED |

Datzelfde jaar werd de vrede getekend tussen het leger en het Jungle 
Commando van Brunswijk. Bovendien kwam een Raamverdrag inzake 
vriendschap en nauwere samenwerking tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de 
Republiek Suriname tot stand. Ook nam Bouterse eind 1992 ontslag uit het 
leger. Daarna keerde de rust zeker niet een, twee, drie terug in het land, 
maar de militaire periode was definitief  voorbij.37

Volgens de scribenten droeg WINIED tijdens de postmilitaire perio-
de in belangrijke mate bij aan verruiming van de persvrijheid. Morpurgo 
stelt: 

Gezien de satirische instelling kon WINIED grensverleggend bezig zijn 
en zaken die anders niet besproken konden worden, in de krant gooien. 
De toenmalige machthebbers namen dat niet in dank af  en dat werd vaak 
duidelijk gemaakt aan de redactie. 

Troon:

De samenleving sprak over WINIED als een bestaand persoon. Men 
had het gevoel dat zijn of  haar problemen in dat linker beneden hoekje 
aandacht kreeg. Dat was de kracht van WINIED. Een ander sterk punt 
was dat de schrijvers onbekend waren. Een door politici en hun aanhan-
gers veel gebezigde kreet in die periode was: ‘We weten uit welke hoek 
deze opmerking komt.’ Over WINIED kon dat onmogelijk gezegd wor-
den.

Ramcharan meent:

Wat niet kon in redactionele kolommen kon wel in WINIED. Het was 
luchtig, kort en verwoordde wat er leefde in de samenleving. Een geniale 
uitvinding die heel erg gewaardeerd werd in de jaren tachtig en negentig.

Noordegraaf  beaamt dat WINIED de grenzen van zelfcensuur oprekte. 
Van Grunsven vult aan dat WINIED een rol van betekenis speelde in 
het publieke debat. ‘Op persconferenties werd vaak gerefereerd aan 
WINIED: wat zal WINIED wel niet zeggen.’ Michiel van Kempen, 
inmiddels hoogleraar West-Indische Letteren aan de UvA, bevestigt dat 
het bijzonder was dat WINIED in puntige bewoordingen dingen zei die 
bijna niemand tijdens de postmilitaire periode toen durfde te zeggen.38



128

| Tropenstijl

conclusie

Een gedegen inhoudsanalyse zal moeten uitmaken wat de rol van 
WINIED precies is geweest. Hetzelfde geldt voor de rol van de 
Nederlandse en Surinaamse media in deze periode.39 Een nauwkeurige 
analyse van bronnengebruik kan meer inzicht verschaffen in de achter-
liggende netwerken en de ingewikkelde dwarsverbanden die er – zoals 
ik slechts heb kunnen aanstippen – tussen Surinaamse en Nederlandse 
journalisten en voor- en tegenstanders van het militaire regime en 
regeringsleiders bestonden. Uitvoerige gesprekken met de toenmalige 
journalisten en voorlichters kunnen meer licht werpen op de omstandig-
heden waaronder reportages tot stand kwamen.

Op dit moment lijkt het echter niet overdreven te stellen dat WINIED 
bijdroeg aan het verruimen van de vrijheid van meningsuiting in de post-
militaire periode. WINIED zorgde weer voor humor in de krant.

epiloog

Wat de hoofdrolspelers in dit verhaal betreft: Bouterse is inmiddels 
in 2010 op democratische wijze gekozen tot president van het land. 
Brunswijk is plaatsvervangend vicevoorzitter van het parlement. Sinds 
de uitverkiezing van Bouterse en gezien het feit dat de verdragsmid-
delen zijn besteed, heeft de Nederlandse regering weinig contact meer 
met Suriname. Van de vier columnisten van het eerste uur werkt er 
geen meer voor de Ware Tijd. Morpurgo is met pensioen. Ramcharan en 
Troon hebben een eigen mediabedrijf. Noordegraaf  en Van Grunsven 
vertrokken in 1992 weer naar Rotterdam. En WINIED? WINIED is nog 
springlevend.

Noten
1 Een derde van de  Surinaamse bevolking had inmiddels de oversteek naar het 

moederland gemaakt. Oostindie 1998:212.
2 Schalkwijk 1994:21-2.
3 Leeuwarder Courant, 25-11-1975.
4 Leeuwarder Courant, 19-11-1975.
5 Jansen van Galen 2001:294.



129

Ellen de Vries – De geboorte van WINIED |

6 De Arron ten laste gelegde corruptie werd later overigens nooit overtuigend 
aangetoond (Meel 2008:191).

7 Jansen van Galen (2000:315-316) wijt het ‘begrip’ in Nederlandse politieke 
kringen voor de handelswijze van de coupplegers aan jarenlange verhalen in 
de media over ‘Surinaamse lamlendigheid, verspilling en incompetentie’.

8 De Bruijne 1983:291.
9 Ik gebruik hier de termen Nederlandse media, media in Nederland en 

Nederlandse journalisten door elkaar. Ik doel daarbij op journalisten die 
voor landelijke en regionale media in Nederland werkten, vaak met de 
Nederlandse nationaliteit en Nederlands van geboorte tenzij anders vermeld. 
De termen Surinaamse media, media in Suriname en Surinaamse journa-
listen worden op soortgelijke wijze gebruikt. Hopelijk biedt ook de context 
voldoende houvast.

10 Opvallend is dat nieuws over Suriname tot ver na 1975 op de binnenland-
pagina verscheen. Leurdijk, Reesink en Wermuth (1995:6) menen dat dit tot 
in 1995 gebeurde bij veel kranten; als reden noemden hoofdredacteuren het 
grote aantal Surinamers in Nederland. Als berichten deel zouden uitmaken 
van de grote stroom buitenlandse nieuws, zou er minder ruimte voor kunnen 
worden gemaakt. Ook het feit dat het ging om de ontwikkelingsrelatie tussen 
Nederland en Suriname zal een rol gespeeld hebben.

11 Kagie 1980:196-9.
12 Rob Heukels van de Volkskrant (in december 1980), Guido van de Kreeke 

van de Telegraaf (in 1983), Ruud de Wit (freelancer) (in 1983), Pieter Storms 
en Gerard Wessel van Nieuwe Revu (in 1986) en Victor Hafkamp van de 
Wereldomroep (in 1988).

13 Kagie 1980.
14 Zie Dingen van de dag, 26 juli 1989. Uit de column blijkt dat Bouterse 

scheldt op de Nederlandse pers, terwijl medestander Sital tegelijkertijd een 
exclusief  interview afstond aan de Nederlandse zender Veronica.

15 Journalisten vertellen 1992.
16 Ramcharan en Van Binnendijk 2008; Ramcharan 2008. Voor een beschrij-

ving van de eerste censuurmaatregelen na de coup, zie ook Boom 1980; De 
Rooij 2008.

17 In 2007 werd een begin gemaakt met onderzoek naar 8 december 1982; het 
zogeheten decemberstrafproces was anno augustus 2011 nog niet afgerond.

18 Ramcharan 2008.
19 Ramcharan 2008:187; Journalisten vertellen 1992:20.
20 Voor een uitgebreide beschrijving, zie De Vries 2011.



130

| Tropenstijl

21 George Findlay, mondelinge informatie, 31-3 en 13-4-2011, Paramaribo.
22 Dat was op 29 november 1986. Zie MacKay 2006; De Vries 2005.
23 Ramcharan 2008:189.
24 Morpurgo mailt op 19 augustus 2011 zich niet exact te herinneren tot wan-

neer hij voor NRC schreef, wel dat hij dat deed in de periode tussen 1986 en 
1992 onder vermelding van ‘onze correspondent’ (Lucien de Freitas, monde-
linge informatie, 21-7-2011, Amsterdam Zuid-Oost).

25 Er waren verschillende verzetsgroepen in Nederland, die de media te woord 
stonden of  eigen media tot hun beschikking hadden. Er waren ook voorstan-
ders van Bouterse in Nederland. De Liga van Surinaamse Patriotten onder 
leiding van Ludwich van Mulier was een van de bekendste. Die gaf  ook bul-
letins uit.

26 de Ware Tijd, 22-9-1987.
27 Ze zouden er later door PvdA-woordvoerder Henk Knol van beschuldigd 

worden op de hand van Bouterse te zijn. Knol moest zijn woordvoerderschap 
neerleggen, toen hij zijn beschuldigingen – ook tegenover de Nederlandse 
VARA-verslaggeefster Anne Jean van Grinsven – niet hard kon maken.

28 Buddingh’ 1995:346.
29 Dalhuisen, Hassankhan en Steegh 2007:164-5.
30 Wim Noordegraaf  en Marie-Annet van Grunsven, mondelinge informatie, 

29-7-2011, Rotterdam.
31 Nita Ramcharan, e-mail, 12-8-2011.
32 Edward Troon, e-mail, 15-8-2011.
33 Wim Noordegraaf, e-mail, 23-8-2011.
34 de Ware Tijd, 2-10-1989.
35 Buddingh’ 1995:352-3.
36 Noordegraaf  1995:226-7.
37 Tijdens de regering Wijdenbosch (1996-2000) werd het ontwikkelingsverdrag 

in 1997 opnieuw opgeschort. In datzelfde jaar werd Edward Troon door 
aanhangers van Bouterse ontvoerd en in elkaar geslagen. Een paar jaar 
daarvoor, in 1993, kwam het echtpaar Ramcharan en Troon ’s avonds thuis 
in een huis beklad met leuzen als Dead en RIP (Rest in Peace). Vermoedelijk 
vanwege het feit dat ze als verslaggevers/ fotograaf  geen blad voor de mond 
namen. Toch werden de columnisten WINIED in die beginjaren niet be-
dreigd. Misschien omdat ze anoniem bleven?

38 Michiel van Kempen, telefoongesprek, juli 2011.



131

Ellen de Vries – De geboorte van WINIED |

39 In mijn onderzoek naar de rol van media in de postkoloniale verhouding tus-
sen Nederland en Suriname maak ik gebruik van framing-theorieën. Daarbij 
wordt ervan uitgegaan dat media al dan niet bewust interpretatiekaders 
(frames) aanreiken waarbinnen feiten geïnterpreteerd kunnen worden. 


	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 119
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 120
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 121
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 122
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 123
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 124
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 125
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 126
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 127
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 128
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 129
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 130
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 131
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 132
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 133
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 134
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 135
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 136
	TROPENSTIJL_bw_DRUK_v5 137

